Lisää selittelyä!

Somekäyttäjät kehystävät juttuja omien kiinnostustensa mukaan, ja toimitusten on kehitettävä tapoja puhua yleisöjensä kanssa.

Profiilikuva
mediakolumni
Teksti
Anu Koivunen
Suomen Kuvalehti
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

”Onkohan Hesarissa nyt vähän liian usein tällaisia juttuja, joissa päätoimittajat selittelevät alaistensa tekemisiä?” kysyi toimittaja Matti Virtanen Facebookissa ja jakoi Helsingin Sanomien päätoimittajan Antero Mukan kirjoituksen, jossa tämä perusteli lehden Brother Christmas -uutisointia. Somekeskustelijoiden esittämät epäilyt lehden motiiveista kirvoittivat Mukalta 10 000 merkkiä pitkän journalismin ABC -henkisen kommentaarin.

Toimituksissa riittää mietittävää, koska perinteinen suhtautuminen palautteeseen – me kirjoitamme, te luette – ei toimi mediaympäristössä, jossa somekäyttäjät kehystävät juttuja omien kiinnostustensa mukaisesti.

 

Kun toimittajat päätyvät ei-toivotun julkisen keskustelun silmään, heidän on vaikea muistaa, että somekäyttäjät itse asiassa toimivat juuri niin kuin tiedotusvälineet toivovat.