Yritysten ekologisuus: totta vai markkinointia?

SK:n toimitus
Kotimaa 3.6.2009 08:33

Ympäristöystävällisyys on nyt myyntivaltti. Kuluttajan on kuitenkin joskus vaikea arvioida, onko mainospuheilla ja erilaisilla ympäristömerkeillä todellisuuspohjaa.

Puunlehtiä
Kuva Jaakko Avikainen / Imap / Lehtikuva

Elokuvateatterissa toivotetaan tervetulleeksi vihreään teatteriin, polttoainemainoksessa ajetaan litra litralta kohti puhtaampaa maailmaa, kaurapuuroa markkinoidaan ekologisena ravintona, ja niin edelleen.

Kuluttajaviraston viimevuotinen valvontakampanja osoitti, että osa yrityksistä antaa markkinoinnissaan liian positiivisen kuvan toimintansa ympäristöystävällisyydestä. Yritysten ympäristöväitteet jäävät usein myös liian yleiselle tasolle.

”Täsmällisyys on ympäristömarkkinoinnissa tärkeää, muuten hyvä asia valuu hukkaan”, toteaa Kuluttajaviraston johtaja Anja Peltonen.

”Yrityksen on voitava selkeästi perustella, miten juuri tämä tuote tai osa siitä on ympäristön kannalta parempi kuin jokin muu markkinoilla oleva”, hän jatkaa.

Raflaava mainonta ei kannata

Kuluttajavirasto valvoo mainontaa ja jakaa huomautuksia yrityksille, jotka ovat rikkoneet ympäristömarkkinoinnin sääntöjä. Perusteetonta vihreyteen vetoamista tulee Peltosen mukaan ilmi toistuvasti alasta riippumatta. Markkinointi on saattanut olla hyvinkin raflaavaa.

”Markkinoitiin siihen tyyliin, että jos ostat tämän tuotteen, ilmastonmuutos pysähtyy.”

Nyt yritykset ovat Peltosen mukaan huomanneet tekevänsä ylilyönneillä itselleen hallaa, ja mainonta on siistiytynyt. Jos huomautettavaa ilmenee, ensin yritykseltä kysytään, mihin väitteet ekologisuudesta perustuvat. Sitten kerrotaan ympäristömarkkinoinnin periaatteista.

”Yleensä neuvottelemalla saadaan asiat kuntoon”, sanoo Peltonen.

Kuluttaja on kuningas

Sen lisäksi, että yritykset markkinoivat itseään epämääräisillä ilmaisuilla, kuluttajan päätä sekoittavat monenkirjavat ympäristömerkit. Virallisesti valvottuja ympäristömerkkejä on vain muutama, mutta yritykset mielellään kehittelevät myös omia ympäristömerkkejään. Tällaisten merkkien kanssa on Peltosen mukaan syytä olla varovainen.

Peltonen kannustaakin kuluttajia luottamaan Pohjoismaiseen ympäristömerkkiin. Jos tuotteessa ei ole virallista ympäristömerkkiä, mutta sen väitetään olevan ekologinen, on syytä huolestua.

Hän myös neuvoo olemaan tarkkana ja vaatimaan perusteluita ja todisteita tuotteen ekologisuudesta.

”Jos tämä ei pyynnöistä huolimatta onnistu, eikä vastauksia saada, voi olla yhteydessä Kuluttajavirastoon.”


Kuluttajaviraston tiedote
valvontakampanjasta.

Katso myös viralliset ympäristömerkit.