Yle Areenan laajeneminen internet-televisioihin pysähtyi

Kotimaa 18.11.2011 10:49
Yle Areena Ruutukaappaus Yle Areenasta.

Yleisradion suunnittelema Areena-netti-tv:n laajeneminen on pysähtynyt. Yle Areenan piti tulla vähitellen esiasetukseksi kaikkien uusien televisiomallien internet-liittymiin. Nyt palvelu on käytössä ainoastaan Sonyn internet-yhteensopivissa Bravia-televisioissa sekä Blu-ray-soittimissa.

Areenan ohjelmia voi katsoa myös pelikonsoli Playstation 3:n nettiselaimen avulla sekä Elisa Viihde -palvelussa.

Ylen uusien palveluiden päällikön Jari Lahden mukaan yhtiö ei ole tällä hetkellä solmimassa sopimuksia muiden laitevalmistajien kanssa. Syynä on se, että kaikilla valmistajilla on omat lähestymistapansa siihen, miten internet-pohjaisen median tuominen isoille näyttöruuduille toteutetaan.

”Me olemme jatkuvasti yhteydessä valmistajiin ja käymme läpi, mitä Areenan integroiminen heidän ratkaisuihinsa tarkoittaisi. Asia on tällä hetkellä kuitenkin täysin levällään ja eri toimijoiden suunnitelmat kypsymättömässä vaiheessa. Sama pätee operaattoreihin. Standardit kehittyvät hyvin eri tavalla, ja sen vuoksi me olemme nyt odottavalla kannalla, miten Areenan saatavuutta voidaan laajentaa”, Lahti kertoo.

Hänen mukaansa asetelma on pirstaloitunut ja hajallaan.

”Ei ole mitenkään mahdollista, että me ryhtyisimme rakentamaan jokaiselle toimijalle erillisiä ratkaisuja. Mediayhtiön kustannusten näkökulmasta se olisi täysin järjetöntä. Kehitys ei muutenkaan tule etenemään nykyisiä reittejä, vaan johonkin yhdenmukaisempaan suuntaan ja toimintatapaan asia varmasti kypsyy”, Lahti arvioi.

Sony ja Google TV yhteistyössä

Tilanne on arvaamaton myös siksi, että yksikään laitevalmistaja ei ole sitoutunut edes omiin ratkaisuihinsa kovin pitkälle.

”Kehitys on niin lyhytjänteistä, että jopa saman toimijan kohdalla tilanne saattaa olla jo lähitulevaisuudessa ihan toinen. Esimerkiksi se mitä Sony tekee kahden vuoden kuluttua voi olla jotain täysin erilaista kuin nyt”, Lahti selittää.

”Sonylla on oma Bravia-ratkaisunsa, mutta me tiedämme, että yhtiö kehittää Google TV:n kanssa tapaa tuoda mediaa Sonyn televisioon. Tällä olisi välittömiä vaikutuksia Areenan kohtaloon.”

Jari Lahden mukaan kaikki merkit kuitenkin viittaavat siihen, että kun Areena on käytettävissä isolla ruudulla olohuoneessa, siitä tulee merkittävä asia käyttäjämäärien kannalta.

Yleisradio ei pyri tienaamaan Areena-palvelulla. Lähtökohta on se, että sisältöjen täytyy olla suomalaisten saatavilla ja käytettävissä erityyppisillä laitteilla. Mitään muuta liiketoimintamallia yhtiöllä ei ole. Merkittävä jarruttava tekijä on raha.

”Nykyisessä tilanteessa, jossa Ylen rahoitusmalli on auki ja talous tiukalla, yhtiössä ollaan hyvin tarkkoja it-kustannusten suhteen.”

Lahti kertoo, että kun lasketaan yhteen Sony Bravia, Playstation 3 ja Elisa-viihde, Yle Areenalla on eri käyttäjiä viikoittain joitakin kymmeniä tuhansia. Kaikkiaan Ylen ohjelmat saavat noin 100 000 katselukertaa Areenassa.

Tällä hetkellä Areenan kautta on saatavilla koko Ylen radio-ohjelmisto ja noin 80 prosenttia tv-ohjelmistosta.

Myös MTV3 odottaa

MTV Oy:n netti-tv-liiketoiminnasta vastaavan apulaisjohtajan Sami Kannisen mukaan yhtiö ei ole toistaiseksi tehnyt päätöstä lähteä toimintaan mukaan. MTV:n Katsomo-netti-tv:tä ei ole toteutettu esimerkiksi Sonyn uusissa Smart-televisioissa.

”Markkina on vasta kehitysvaiheessa. Tällä hetkellä kaupalliselle toimijalle ei ole liiketoiminnallisesti järkevää olla ensimmäisenä mukana. Jatkossa se on varmasti yhä kiinnostavampi mahdollisuus ja asia on meidän kehityssuunnitelmissamme mukana”, Kanninen kertoo.

Televisioyhtiöiden ja laitevalmistajien kannalta kyse on ns. win-win-tilanteesta. Mahdollisimman monipuolisten palveluiden tarjoaminen on tv-valmistajille ja myös kaupalle myyntivaltti. Toisaalta tv-yhtiöt pystyvät tarjoamaan sisältöä uusille kohderyhmille.

”Laitevalmistajat suhtautuvat myönteisesti siihen, että valikoima heidän portaalissaan laajentuu entisestään uusien palveluntarjoajien tullessa mukaan”, Kanninen sanoo.