Miljoonia hädällä

Päätökset vastaanottokeskusten perustamisesta tehtiin syksyllä 2015 hätäisesti. Neuvotteluvaltti oli yrityksillä. Ne tarttuivat mahdollisuuteen tehdä liiketoimintaa.

Barona 22. joulukuuta 2016. Kuvituskuva.
Barona toimii monella alalla, esimerkiksi majoituksessa, henkilöstövuokrauksessa ja rekrytoinnissa. © ANTTI AIMO-KOIVISTO / LEHTIKUVA

Kun vastaanottokeskuksia perustettiin syksyllä 2015, toimintaa kuvattiin yhdellä sanalla. Kiire.

Kiire oli niin kova, että päätöksiä vastaanottokeskusten perustamisesta tehtiin päivässä, jopa muutamassa tunnissa. Parissa kuukaudessa Maahanmuuttovirasto perusti 200 vastaanottoyksikköä yritysten, järjestöjen, kuntien, kansanopistojen ja Suomen Punaisen Ristin kanssa.

Kiire oli vallannut koko Euroopan, turvapaikanhakijoita tuli Lähi-idästä ja Afrikasta tuhansia päivittäin.

Euroopan unioni antoi jäsenmailleen hätäohjeen: hankintalakia ei tarvitse noudattaa, jos ja kun vastaanottokeskuspalveluita ostetaan valtion toimesta.

Lain mukaan kilpailutus hankinnoista pitää tehdä, jos palveluita ostetaan yli 100 000 eurolla. Kilpailutus täytyy tehdä myös EU-tasolla, jos valtion ostaman palvelun arvo ylittää 137 000 euroa.

Sisältö