Visa Nurmi: Kuka tarvitsee 70 erilaista edam-juustoa?

Kotimaa 28.2.2008 14:54

Visa Nurmi paljastaa Gourmet-lehden kolumnissa, mikä on suomalaisen ruokakaupan vitsaus.
juustohylly

”Ruokakauppojen valikoimaa vertaillaan usein nimikkeiden määrällä”, Visa Nurmi kirjoittaa. ”Berliinin huippukaupassa on 40 000 erilaista tuotetta, niin kuin amerikkalaisessa jättimarketissakin. Jenkeillä tosin pelkästään aamiaismuroja on tuhansia. Suomessa Helsingin keskustan Stockmannilla on noin 25 000 ruokatuotetta, suurimmissa Citymarketeissa ja Prismoissa noin 18 000. Luku tosin sisältää päivittäisen elämän muutkin tuotteet kuten shampoot, vaipat jne.”

”Nimikkeiden määrän laskeskelua hedelmällisempää on katsoa valikoiman rakennetta. Siis sitä mitä hyllyillä on ja mitä taas ei ole. Siinä nimittäin piilee suomalaisen ruokakaupan vitsaus. Samoja tuotteita myydään erilaisissa paketeissa.”

Siirry blogiin

Kuva Martti Kainulainen/LK