Viking Linen toimitusjohtaja: laivaristeily on lamankestävä tuote

Kotimaa 8.7.2011 11:00
Laivamatkustajien määrät ovat pysyneet ennallaan taloustaantumasta huolimatta. Ihmiset haluavat risteilyille, vaikka joutuisivat tinkimään muista asioista. Kuva Jonathan Nackstrand / AFP / Lehtikuva.

Laivavarustamot ovat kertoneet kesän aikana odotettua paremmista matkustajamääristä. Tallink-konsernin matkustajamäärät olivat yhtiön historian korkeimmat, pelkästään kesäkuussa yhtiön eri laivoilla seilasi yli 900 000 matkustajaa. Suomen ja Viron välisellä reitillä oli vajaat 400 000 risteilijää.

Myös Viking Linen luvut ovat vakuuttavia. Viime vuoden kesäkuuhun verrattuna esimerkiksi Helsingin ja Tallinnan välinen liikenne kasvoi yli kuusi prosenttia. Matkustajia oli vuoden aikana yli 1,7 miljoonaa henkilöä. Vuoden aikana yhtiön seitsemällä laivalla viihtyi 6,3 miljoonaa reissaajaa.

Samaan aikaan kun suomalaisten lentomatkustajien määrä vähenee, risteilyt ovat säilyttäneet vankan suosionsa. Viking Linen toimitusjohtajan Mikael Backmanin mukaan laivaristeily on lamankestävä tuote.

”Sama trendi on jatkunut jo usean vuoden ajan. Matkustajamäärät pysyivät ennallaan jopa vuoden 2008 taloustaantuman aikana. Hinnat ovat niin edullisia, että ihmiset haluavat risteillä, vaikka joutuisivat tinkimään muista asioista”, Backman sanoo.

Laivamatkojen taksat ovat säilyneet suurin piirtein ennallaan polttoainekustannusten noususta huolimatta. Ne kuitenkin rassaavat tulosta ja varustamot ovat joutuneet ottamaan käyttöön muutaman euron suuruisen polttoainelisän.

”Risteilypakettien hinnat nousevat suurin piirtein samaa vauhtia inflaation kanssa”, Backman kertoo.

Kustannuspaineita on pystytty kompensoimaan nimenomaan kasvaneilla matkustajamäärillä. Laivalippujen halpamyyntiin ei ole tarvinnut turvautua. Parempaa tulosta on haettu myös palveluista; parempi ruoka ja paremmat hytit tuovat kaivattuja lisäeuroja.

Pienten laivayhtiöiden kannalta tilanne on ollut synkkä jo parin vuoden ajan. Kovan kilpailun vuoksi niiden kannattavuus kärsi ja jäljellä on vain Linda Line.

Paras laiva olisi kuin haitari

Kesän aikana suurin osa varustamoiden laivoista on buukattu lähes täyteen ja koko kapasiteetti on käytössä. Hiljaista on vain sydäntalven pimeinä kuukausina.

”Paras laiva olisi kuin haitari. Talvella sitä voisi pienentää ja kesällä palauttaa oikeaan kokoonsa”, Backman kuvailee.

Viking Linen uuden aluksen rakentaminen aloitetaan syksyllä STX:n Turun telakalla. Turun ja Tukholman väliseen liikenteeseen sijoittuva laiva valmistuu alkutalvella 2013. Investointi on noin 240 miljoonan euron arvoinen.

Backmanin mukaan uusia reittejä ei ole suunnitteilla. Tämä ei tarkoita sitä, etteivätkö ahvenanmaalaiset seuraisi markkinoita herkällä silmällä.

”Vauhdilla markkinoille tullut venäläinen St. Peter Line seilaa Helsingin ja Pietarin väliä kahdella laivalla ja vaikuttaa siltä, että heillä menee hyvin. Pietari on lähellä ja Venäjä on iso markkina-alue. Olisi väärin sanoa, että me emme koskaan mene mukaan Venäjän liikenteeseen”, Backman sanoo.

Varustamoiden kannalta mielenkiintoinen tulevaisuudennäkymä liittyy työvoimapulaan. Suomeen saapuu yhä enemmän työntekijöitä Latviasta ja Liettuasta. Jos vaikkapa 10 000 ihmistä käy joka toinen viikko edestakaisin kotimaassaan Baltiassa, se merkitsee karkeasti yli puolta miljoonaa matkaa vuodessa.