Vihdoinkin! Ratikka tekee Tampereen hyljeksitystä lähiöstä halutun

Raitiotie tekee Suomen suurimmasta lähiöstä Tampereen toisen keskustan.
Milka Valtanen
Kotimaa 8.1.2017 18:57
Edessä on sekametsä, kuusikkoa ja lehdettömiä rankoja. Takana kohoaa Teknillisen yliopiston betoninen, lasinen ja teräksinen kampus. Jonnekin tuonne puskan katveeseen tulee Tampereen raitiotien Hervannan-päätepysäkki. Hervantajärven pysäkki on olemassa vasta pelkkänä rastina kartalla, mutta jo tänä...

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Keskustelu

Sama tapahtunee Helsingin Laajasalolle, joka on merellisyydestään huolimatta ollut vähän negatiivissävytteinen paikka. Kun siitä jatkossa pääsee ratikalla suoraan keskustaan tai ainakin Hakaniemeen niin oletettavasti vanhankin asuinalueen arvostus nousee, ei vain Kruunuvuorenrannan.

Sinänsä hassua miten joku alue päätyy tavallaan samanlaisella alueella meren rannassa halutuksi ja toinen kartetuksi, ja nämä alueet voivat olla hyvinkin lähekkäin.

Hervannasta ei haluttua saa vaikka sinne kulkisi metro, ehkä magneettijunalla onnistuisi jos sillä pääsisi 300km/h keskustaan. Ja millaisia asuinalueita siihen Hervannan valtaväylän risukon varteen pitää rakentaa, jotta niistä varakkaat kiinnostuvat?

Kova on usko ratikan autuaaksi tekevään voimaan, saa nähdä mitä Tampereen keskustastan yrityksistä on jäljellä, kun ensi kesänä Hämeenkatu suljetaan yksityisautoilijoilta ja ratikkaa rakennetaan seuraavat 5 vuotta?
Loppuuko usko Sokokselta vai Stockmannilta ensin, jos autoilevien asiakkaiden usko loppuu, kun autoilu keskustassa ei enää tule sujumaan?
Vaikeaa on jo nyt kun puolet keskustan pääväylästä on suljettu, kukaan täysijärkinen ei keskustaan mene omalla autolla, jos ei ole pakko.

Epäilen, että niitä arvokkaimpia ostoksia keskustassa tekevät kulkevat omalla autolla, vähissä on parin täyden ruokakassin kanssa bussilla kulkevat.
Se on aika ankeaa verrattuna kassien lastaamiseen omaan autoon, kokemusta on molemmista.
Helpompaa ja ilman pysäköintimaksuja, on ajaa ne yliverotetut vanhat romut laitakaupunkien automarketteihin.

Vielä on ajokortin ajamatta jättävät kai vähemmistönä, 30 vuoden päästä ehkä on toisin. Voi sitä ihminen kyllästyä myös julkisiin kulkuvälineisiinkin, sekä valmiiksi suunniteltuun elämänpiirin julkisten kulkuneuvojen reittien ja aikataulujen mukaan.
Näin on ainakin minulle käynyt.
Suurimmat elämänlaatuni parantajat ovat olleet onnellinen avioliitto, miellyttävä asunto ja oma auto.

Tiedä sitten kuinka ”hyljeksitty” 25.000 asukkaan Hervanta on koskaan ollut. Asukkailta itseltään ei negatiivista juurikaan kuule.

Vaikka ratikka osoittaa Tampereen etevyyden päätöksenteossa (heh…), kannattaisi kaupungissa silti varoa seuraamasta suuruudenhullun Helsingin ajatuksenjuoksua. Näin entisen tamperelaisen kokemuksen mukaan Hämeenkadun puolittainen sulkeminen henkilöautoilta on jo nyt aiheuttanut kosolti aivan turhaa sählinkiä. Epämukavuutta kadulle ovat aina tuoneet bussit, eivät henkilöautot. Siellä ne jyrisevät edelleenkin. Nyt tehdyillä ratkaisulla on saatu kovin pienillä liikennemäärillä melkoiset ruuhkat aikaiseksi.