Veikkaus sai taas sapiskaa alaikäisiin kohdistuvasta mainonnasta – Veikkauspomo: noudatamme ”korkeaa eettisyyttä ja vastuullisuutta”

Poliisihallitus on ojentanut Veikkausta useita kertoja, mutta monopoli ei tunnu ottavan opikseen.

arpajaislaki
Teksti
Mikko Niemelä
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Valtion rahapeliyhtiö Veikkaus on joutunut jälleen selvittämään markkinointikäytäntöjään Poliisihallitukselle. Kyse on useasta alaikäisiin kohdistuneesta markkinointitapauksesta.

Ensimmäinen tapaus liittyy kotimaisten lastenelokuvien alussa esitettyyn Veikkauksen alkutunnisteeseen, jota on näytetty muun muassa Onneli, Anneli ja nukutuskello -elokuvassa ja muutamassa muussa lastenelokuvassa.

Arpajaislaissa linjataan, ettei rahapelien markkinointia saa kohdistaa alaikäisiin. Lisäksi Poliisihallitus on korostanut linjauksissaan, että erityisesti alaikäisiä pitää suojella rahapeleiltä.

Poliisihallituksen mukaan kielto tarkoittaa paitsi yksittäisten rahapelien tai rahapelien tuoteryhmien markkinointia myös rahapeliyhtiön itsensä markkinointia.

Veikkaus perustelee kirjallisessa vastauksessaan, että alkutunniste on liittynyt ”puiteyhteistyökokonaisuuteen” elokuva-alan järjestöjen, kuten Suomen Elokuvasäätiön ja Elokuvatuottajat ry:n, kanssa.