Vege maistuu lihansyöjällekin

Vegaanisen ruoan myynti on kasvussa. Kuitenkin vain hyvin harvat lopettavat eläinperäisten tuotteiden käytön.

Kotimaa
Teksti
Päivi Ängeslevä
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Juustoa kookosöljystä, nugetteja sieniproteiinista, lohta vehnäproteiinista. Apteekista löytyy kasvisperäisiä vitamiineja, ylioppilaslakin saa ilman nahkaa.

Tuntuu, että vegaanisia tuotteita on kaikkialla.

”Veganismi on valtavirtaistunut. Naiset, nuoret ja nykyisin keski-ikäiset miehet suhtautuvat kasviproteiineihin ennakkoluulottomasti”, Helsingin Vegekaupan omistaja Karry Hedberg sanoo. Hän on myös Vegemessujen pääsuunnittelija ja itsekin vegaani.

”Kiinnostus vegaanisiin tuotteisiin on kasvanut valtavasti. Veganismi ei ole vielä kauheasti yleistynyt, sillä täysveganismia on älyttömän vaikea noudattaa”, Helsingin yliopiston ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm toteaa.

Täysvegaaneja on arviolta yhdestä kolmeen prosenttia suomalaisista. He eivät käytä mitään eläinperäisiä tuotteita.

Fogelholmin mielestä elämäntapa vaatii kovaa eettistä vakaumusta ja aikaa perehtyä ravitsemukseen.

Siksi moni valitsee fleksitarismin eli joustavan kasvissyönnin.

 

Fleksitaristit syövät pääosin kasviksia. He ovat erittäin kiinnostuneita vegaanisista eli vegetuotteista, S-ryhmän tuoretuotteiden valikoimajohtaja Antti Oksa arvioi. Hän arvioi S-ryhmän puolesta tulevaisuuden kulutusta.

”Ensi vuonna alkaa vegetuotteiden nousun kolmas aalto. Niistä tulee yhä tavallisimpia, koska tuotteet ovat hyviä, terveellisiä, kevyitä ja lisäarvona vegaanisia.”

Oksan mielestä vegetuotteiden nousu alkoi HoviRuoan kasvispiirakasta Vihiksestä, josta tuli hittituote syksyllä 2015. Sitä seurasivat Nyhtökaura ja Härkis.

Toinen aalto alkoi viime vuonna, jolloin pienvalmistajien menestys sai mukaansa isoja kotimaisia tuottajia kuten Valion, Atrian ja Saarioisen.

Valikoima on lisääntynyt, ja hinnat laskeneet.

Esimerkiksi helsinkiläisessä K-Citymarketissa vegehyllyjä löytyy pakasteista, jalosteista ja kylmätuotteista. Kasvis- ja lihapyöryköissä hintaero on moninkertainen, mutta soija- ja kaurajuomat ovat laktoosittomia maitojuomia edullisempia.

 

Euroopassa veganismi kasvaa. Esimerkiksi briteistä yli 3,5 miljoonaa mieltää itsensä vegaaniksi. The Independent -lehden mukaan heidän määränsä on lähes seitsenkertaistunut kahden viime vuoden aikana.

Britit suhtautuvat veganismiin yhä myönteisemmin. Sama trendi näkyy myös Suomessa.

Facebook-ryhmä Sipsikaljavegaanit hehkuttaa vegaanista ”mättöruokaa”.

Veganismi pyritään näyttämään hauskana, helppona ja herkullisena. Jäseniä ryhmässä on yli 53 000.

Helsingin Vegemessut järjestettiin tammikuussa toista kertaa, ja kävijöitä oli yli 8 000 eli 2,5 kertaa avauskertaa enemmän.

Vegaanihaaste, jossa syödään kuukausi kasvisruokaa, tuplasi osallistujien määrän 11 000:een.

Kasvisruoka myy, mutta lihankulutus ei juuri ole laskenut. Ruoankulutus on eriytymässä jatkossa yhä voimakkaammin.