Vappuviikolla Alkossa käy 1,7 miljoonaa asiakasta - heistä puolet tänään

Alko
Teksti
Pinja Lehtovaara
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Kun suomalainen juhlii vappua, tekee hän sen usein puistossa alkoholia nauttien. Tämä näkyy Alkon myynnin kasvussa ja nurmikot täyttävässä roskapaljoudessa.

Vappuviikolla Alkon myymälöissä käy noin 1 692 000 asiakasta, joista lähes puolet asioi tänään vappuaattona. Myynti vappua edeltävänä viitenä myyntipäivänä onkin 75 prosenttia normaalin viikon myyntiä suurempi. Myynti myös kasvaa, mitä lähemmäs vappua tullaan. Vappuaaton myynti on Alkon arvion mukaan nelinkertainen keskimääräiseen tiistaipäivään verrattuna.

Litramääräisesti eniten ostetaan kuohuviiniä, jonka myynti kasvaa 332 000 litraa normaaliin viikkoon verrattuna.

Alkoholin myynnin lisäksi roskaaminen on vappuna vilkasta. Erityisen karmaisevana roskapesäkkeenä pidetään Kaivopuistoa, jonne kymmenien tuhansien ihmisten joukko suuntaa nauttimaan juhlahumusta.

Helsingin kaupunki on kuitenkin varautunut roskavyöryyn.

Keskustan ja Kaivopuiston alueelle levitetään kaiken kaikkiaan 75 kappaletta 3,5 kuution tapahtumaroskista, 15 avolavaa, 240 litran astioita sekä peltitynnyreitä kytevälle grillijätteelle, kertoo Rakennusvirasto.

Erityisen menestyksekäs on ollut Helsingin Sanomien kanssa yhteistyössä järjestetty kuohuviinipullojen keräys Kaivarissa. Kuohuviinipulloja voi palauttaa puistossa kahteen keräyspisteeseen, ja 20 pulloa palautettuaan kerääjä saa leffalipun. Pulloja saadaan yleensä talteen noin 30 000 kappaletta.

Vappuaattona kaupungilla partioi ja siisteydestä pitää huolta 15 työntekijää. Vapunpäivänä Helsinkiä siivoaa 32 kaupungin työntekijää ja 40 yhdistyksistä värvättyä työntekijää.

Rakennusvirasto, Hyvä kasvaa Helsingissä -liike, Alko.