Valtio aikoo luopua kirjepostin lähettämisestä – Posti menettäisi merkittävän tulonlähteensä

Valtion ei tule jäädä kehityksen jarruksi Postin liiketoiminnan takia, sanoo virkamies.
Kotimaa 8.2.2016 16:55
Arkistokuva. © LEHTIKUVA / Vesa Moilanen

Valtiohallinto aikoo vähentää merkittävästi paperikirjeiden lähettämistä kansalaisilleen. Digitaaliseen viestintään halutaan siirtyä jo tämän vuoden aikana. Jatkossa kansalaisten ja viranomaisten välisen viestinnän ensisijainen kanava on huhtikuussa uudistuva Suomi.fi -verkkopalvelu.

Valtionvarainministeriön erikoisasiantuntija Aleksi Kopposen mukaan Suomi.fi:stä avautuu ensin kehitysversio, joka tavoittaa osan viranomaisista.

Jos aikataulu pitää, vuoden loppuun mennessä palvelun pitäisi tavoittaa kaikki valtion viranomaiset Kelasta verottajaan. Muutos on osa pääministeri Juha Sipilän (kesk) hallituksen valtionhallinnon digitalisaatioon tähtäävää kärkihanketta.

Vaikka sähköinen viestintä tuntuisi vieraalta, Kopponen vakuuttaa ettei kansalaisella ole syytä huoleen. Suomi.fi on jatkossa ensi sijainen, muttei ainoa viestintäkanava.

”Tuemme ja palvelemme jatkossakin myös heitä, jotka eivät kykene käyttämään sähköisiä palveluita”, Kopponen linjaa.

Kokonaan paperikirjeet eivät siis häviä tämän vuoden aikana tai edes lähitulevaisuudessa.

 

Samaan aikaan, kun Sipilän hallitusohjelma toteuttaa valtiohallinnon digitalisaatiota, Postilla on meneillään suuret yt-neuvottelut. Nyt käytävissä yt-neuvotteluissa työpaikkansa voi menettää 860 postilaista.

Suomen valtion kokonaan omistaman Postin kirjeliikennetoiminnasta vastaava johtaja Kaj Kulp myöntää, että valtiohallinnon kirjelähetyksissä on kyse merkittävästä asiakkuudesta.

”Arkielämässä tämä tarkoittaa esimerkiksi veroilmoituksia, Kelan päätöksiä ja erilaisia sosiaalietuuksiin liittyvää postia”, Kulp sanoo.

Posti ei kerro valtiohallinnon lähettämän kirjepostin tarkkoja määriä liikesalaisuuteen vedoten. Valtiohallinnon kirjepostin vähentämisen vaikutuksia Postin nyt meneillään oleviin yt-neuvotteluihin Kulp ei kommentoi.

VM:n erikoisasiantuntija Kopponen sanoo, että digitalisaatio etenee joka tapauksessa, eikä valtion tule jäädä kehityksen jarruksi Postin liiketoiminnan takia.

”Valtion tehtävänä on tarjota kansalaisille parasta mahdollista palvelua. Tämä tapahtuu esimerkiksi lähettämällä viesti suoraan kännykkään sen sijaan, että kansalainen joutuisi odottamaan hitaan kirjeen matkaamista postissa.”

Vuonna 2015 Postin tulot vähenivät noin 75 miljoonaa euroa. Syynä tähän Posti pitää digitalisaatiota, joka on pudottanut kirjeiden ja lehtien jakelumäärät 1960-luvun tasolle.

Hallituksen digitaalisia palveluita koskevassa lakiesityksessä arvioidaan paperikirjeistä luopumisen säästävän vuodesta 2019 alkaen vuosittain 50 miljoonaa euroa.