Väärä uutisointi suututtaa Thaimaan mottiin jääneitä

Air Finland
Teksti
Jyrki Jantunen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten
air finland

Bangkokiin mottiin jääneitä suomalaisia matkailijoita suututtaa Suomessa julkaistu väärä tieto Air Finlandin lakon vaikutuksista.

Teksti Kustaa Hulkko

Air Finland tiedotti keskiviikkona STT:n mukaan, että vuorokauden kestävä lakko ei koskettaisi lainkaan matkustajia, koska yritys ostaa korvaavat lennot muilta lentoyhtiöiltä.

STT välitti myös uutisen, jonka mukaan Finnmatkat arvioi, että sen asiakkaille lakosta aiheutuisi pahimmillaan kuuden tunnin myöhästymiset. Sama tieto toistui myös HS.fi-verkkolehdessä.

”Olemme täällä lukeneet nettiä, ja eniten turhauttaa se, miten Suomessa uutisoidaan meidän tilanteestamme”, sanoo Ulla Ullgren, joka on yli 200 muun suomalaisen kanssa jumissa Bangkokin lentokenttähotellissa.

”Tilanne on aivan toinen kuin Suomessa kerrotaan. Meille on tulossa ainakin 51-52 tunnin myöhästyminen”, Ullgren sanoo. Hän kertoo, että paluulennon Bangkokista Helsinkiin olisi pitänyt olla perillä jo tiistai-iltana kello 22.30.

Finnmatkojen tuotepäällikkö Peik Martin sanoo, että STT:n juttu perustuu väärinkäsitykseen.

Martinin mukaan Bangkokissa Helsingin-paluulentoa odottaville matkustajille aiheutuu enimmillään yli kahden vuorokauden myöhästyminen. Hän korostaa, että Finnmatkat on viime päivinä välittänyt asiakkailleen ja tiedotusvälineille ajan tasalla olevaa tietoa niin pian kuin suinkin mahdollista.

”Ensin kerromme asiakkaille, sitten medialle”, Martin sanoo.

“Ei hätää, mutta
hankaluuksia riittää”

Ullgrenin mukaan varsinaista hätää Bangkokissa ei juuri nyt koeta, koska esimerkiksi majoitus on järjestetty hyvään hotelliin ja esimerkiksi lääkkeitä on voitu hankkia.

“Abu Dhabiin juuttuneilla oli varmaan paljon huonommat olosuhteet”, hän sanoo.

Mutta on elämä Bangkokissakin muuttunut melko hankalaksi.

Yksi matkustavaisten perusongelmista on se, että useimmat ovat vailla vaihtovaatteita, koska useimmilla on hotellissa mukanaan vain käsimatkatavara.

“Jotkut ovat ostaneet puhtaita vaatteita. Air Finland tarjoaa yhden puseron ja hameen tai housujen pesun.”

Turhauttavaa on myös se, miten ongelmista on tiedotettu. Ullgren epäilee, että matkanjärjestäjä Finnmatkat ei ole heti kertonut matkustajille kaikkea saamaansa tietoa. Esimerkiksi Hua Hinin matkakohteessa ei heti informoitu tilanteen ongelmallisuudesta. Opas kertoi vasta myöhemmin, että lento on lähtenyt 50 minuuttia myöhässä.

Ja siitä lähtien tietoa on tullut vain tipoittain.

“En usko mihinkään, ennen kuin istun koneessa”, Ullgren sanoo.

Suomen aikaa kello 17 Ullgrenilla oli tieto, jonka mukaan paluulento lähtisi Bangkokista torstaina kello 15. Siihen ei kuitenkaan ollut saatu varmistusta. Myöskään lentoreitistä ei ollut tietoa.

“Epävarmuus aiheuttaa hankaluuksia työssäkävijöille ja koululaisille”, Ullgren sanoo. Hänen mukaansa tilannetta vielä pahentaa se, että Suomessa on annettu viivästymisestä aivan väärää tietoa.

“Ruoka on ollut hyvää, ja sita on ollut riittävästi, mutta kaikki vaatteet ovat matkalaukuissa jossain lentokentällä”, kertoo 14-vuotias kotkalaistyttö Janika.

“Toisaalta pitäisi olla jo koulussa tekemässä kokeita ja muita töitä. Ja se on tylsää, kun tiedot koko ajan muuttuu”, hän kommentoi.

“Päivitetty tieto
heti asiakkaille”

Finnmatkojen Peik Martin ei allekirjoita väitettä, jonka mukaan Finnmatkat olisi tiedottanut huonosti vallitsevasta tilanteesta.

“Olemme kertoneet päivitetyn tiedon lentoyhtiöltä saamamme päivitetyn tiedon heti asiakkaille. Bangkokissa on ollut edustajamme, ja siellä on pidetty infoa ja kerrottu tekstiviestein uusista lähtöajoista.”

“Sikäli tiedotus on mennyt putkeen”, Martin sanoo.

Aiheesta lisää:
Lakko vaikuttaa lentoihin vielä torstaina (STT 12.3.2008)
Bangkokiin juuttuneilla riittää vielä huumoria (STT 12.3.2008)
Air Finland: Lakko ei haittaa matkustajia (STT 12.3.2008)
Air Finlandin lentäjät aloittivat lakon (STT 12.3.2008)


Kuva Pekka Sakki/LK