Uutisanalyysi: Kittilän pelissä säännöt vaihtelevat sen mukaan, kenestä on kyse

Kittilän kuntakriisin laajuus paljastui tänä syksynä, kirjoittaa toimittaja Eeva-Liisa Hynynen.
Eeva-Liisa Hynynen
Kotimaa 1.1.2018 18:27
Kittilän syksy on ollut ankara. Syytteitä on tullut syytteiden perään – ja 20. joulukuuta kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen asetti Lex Kittilä -säännösten mahdollistaman selvitysryhmän selvittämään kunnan päätöksenteon kriisiä. Se oli valtiovarainministeriön joululahja Kittilän kunnalle. V...

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Keskustelu

Suomen Kuvalehdelle kiitos ansiokkaasta työstä. Olisikohan sitten aika paneutua suurempien kuntien, valtion viranhaltijoiden ja valtakunnan poliitikkojen vastaavanlaiseen toimintaan. Vai onko suurempien kuntien ja valtiotason toimijat liian pelottavia vastustajia ? Saattaapi olla koska pikku kunnan asioita riepotellessa ei toimittajat vaaranna itseään eikä uraansa. Toisin on käynyt kaikille niille jotka ovat alkaneet penkomaan valtakunnan tason korruptiota

Meinaatko esimerkiksi Sipilän sukulaisten bisneksiä ja Vanhasen lautakasoja tuolla valtakunnan tason korruptiolla josta ei ole uskallettu uutisoida?

Häkellyttävää luettavaa. Kiitos hyvästä jutusta. Entisenä rovaniemeläisenä taivuttaisin kyllä Ylinampa – Ylinamman.

Viides vuosi Kittilää on jo menossa ja vaikka Suomen Kuvalehti on ansiokkaasti tuonut lappilaisen/suomalaisen poliittisen mätäpaiseen esille niin mitään merkittävää muutosta ei se ole tuonut Kittilän päätöksentekoon. Miksi?
Suomalainen omerta, joka on jäännös kekkoslaisuudesta ja maalaisliitto/skdl vallasta elää niin syvällä, että Pekka Viljasen peräänkuuluttama asioiden julkisuuteen tuominen ei ole saavuttanut vielä yleistä luottamusta ilman kostoa.
Uskoakseni oikeudenkäyntien jälkeen ja viimeistään HO päätöksien jälkeen alkaa julkisuuteen tulla laajemminkin tietoa kunnalliseen päätöksentekoon sisältyvää poliittista vallan väärinkäyttöä. Se edellyttää uskottavia tuomioita ja mahdollisuutta tulla julkisuuteen ilman kostotoimenpiteitä.
Yleisiä kostotoimia ovat olleet virka-asemaan, työhön, nimityksiin, kaavoituksiin ja jne olevia toimia, joilla on voitu osoittaa valtaa ja niiden merkittäviä vaikutuksia.
Samoin ne ovat toimineet toisinpäin, joissakin kunnissa aivan liian pitkään.
Kittiä-casissä nämä elementit ovat näkyvissä ja oikeustoimien jälkeen kaikkien arvioitavissa.