Onnen maa

Pakina: Onni on uusi Nokia, joka tarvitsee markkinointinimen ja paketointia eri kohdeyleisöille, kirjoittaa Jukka Ukkola.

Profiilikuva
Ukkola
Teksti
Jukka Ukkola
jukka.ukkola@hotmail.com
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Suomen nimeäminen maailman onnellisimmaksi valtakunnaksi merkitsee meille suomalaisille myös vastuuta, töitä ja lisätuloja. Sanalla sanoen Onni on uusi Nokia.

Aivan kuten Pisa-menestyksen jälkeen, Suomeen alkaa vyöryä poliitikkoryhmiä, virkamiesvaltuuskuntia ja liikemieslaumoja, jotka haluavat kuulla, miten räntäinen ja riitainen maamme on tähän asemaan päässyt. Olemmeko saaneet onnemme eläen, ostaen vai hallituksen päätöksellä? Olisimmeko onnellisia, jos emme tietäisi, että muut eivät ole? Onko onni olotila vai pelkkä muisto?

Kell’ onni on, se onnen kätkeköön, runoili Eino Leino. Nykymaailmassa se ei enää onnistu. Joudumme pakostakin paljastamaan ulkopuolisille ainakin osan onnestamme – käypää korvausta vastaan tietysti.

Tätä varten onni on syytä tuotteistaa. Brändi on jo valmiina, tarvitaan markkinointinimi ja pakkauskoko. Turisteille, lapsille ja muille yksityishenkilöille voidaan myydä Onnen Pipanoita, firmoille olkoon tarjolla Tonnionni ja valtioille täyden palvelun paketti Suomalaista Onnea Teillekin, lyhennettynä Sote.