Tieto vauhdittaa myyntiä – Kauppa haluaa entistä tarkempia tietoja asiakkaistaan

Asiakkaalla on oikeus päättää häntä koskevien tietojen keräämisestä, sanoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston apulaisjohtaja.
Kotimaa 5.8.2016 07:30
S-ryhmä on kertonut alkavansa kerätä tarkempaa tietoa asiakkaista yksittäisten ostojen perusteella. © LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

S-ryhmä aikoo kerätä asiakkaidensa ostoksista yhä tarkempia tietoja. Myös K-ryhmä kerää tietoja. Mikä ongelma tässä on asiakkaan näkökulmasta, Kilpailu- ja kuluttajaviraston apulaisjohtaja Outi Haunio-Rudanko?

”Asiakkaalla tulee olla oikeus saada päättää häntä itseään koskevien tietojen keräämisestä ja tietojen käytöstä. Tietojen keräämisestä ja käyttämisestä on sovittu kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisissä S-etukortin vakiosopimusehdoissa.”

”Kyse on siitä, vastaavatko kuluttajan antama tietojen keräämistä ja käyttämistä koskeva suostumus ja näin ollen kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisen sopimuksen ehdot S-ryhmän suunnitelmia.”

Jos asiakas kieltää tietojensa keruun, hän menettää bonukset. Onko tämä asiakkaan näkökulmasta kiristystä?