Teillä on tuumoreita

Lääkärin vastaanotolla tai sairaalassa yksikin väärä sana voi aiheuttaa kipeät seuraukset.

Lääketiede 18.01.2019 06:00
Teksti Tuomo Tamminen Kuvitus Outi Kainiemi

Potilas ei ole mikä tahansa asiakas. Tylyt sanat kaupan kassalla ärsyttävät, mutta huono kohtelu lääkärin vastaanotolla voi aiheuttaa kohtalokkaat seuraukset.

Se, miten hoitohenkilökunta on kohdellut potilasta, on yleisin terveydenhuoltoa koskeva valituksen aihe heti hoidon jälkeen, kertoi kansainvälinen tutkimus vuodelta 2014.

Kehnosta kohtelusta valitetaan enemmän kuin odotusajoista tai hoitomaksuista.

Muodollisesti pätevä hoito ei aina riitä, jos potilas kokee, että häntä on herkässä tilanteessa vähätelty tai tylytetty, hänen tarpeensa on ohitettu.

Tutkimustietoa on myös siitä, että tyytyväinen ja tilanteestaan perillä oleva potilas noudattaa paremmin lääkärin ohjeita, kertoo avoimemmin vaivoistaan ja paranee nopeammin kuin tyytymätön.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Sisältö