Täystyrmäys Helsingin keskustatunnelille – ”Tulkaa vaan autoilijat ruuhkauttamaan väylät!”

Tunneli lyö korville Helsingin omia, rohkeita suunnitelmia, sanoo kaupunkisuunnittelun professori.
Teemu Perhiö
Kotimaa 13.11.2017 15:43
Helsingin kaupungin uuteen strategiaan on kirjattu maanalainen kokoojakatu, tuttavallisemmin keskustatunneli. Se sukeltaisi Helsingin keskustan alle ja imaisisi autoliikennettä mukaansa.Oikeastaan nyt on vasta tarkoitus selvittää tunnelin edellytyksiä.Aalto-yliopiston strategisen kaupunkisuunnittelu...

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Keskustelu

Miten se on huono juttu jos liikenne sujuu, autot vähenevät maan pinnalta ja poikittaisliikenteen matka-ajat lyhenevät?

En usko talouselämän sen enempää kuin lapsiperheidenkään viihtyvän kestävien mutta hankalakäyttöisten liikennemuotojen keskustassa. Pyöräily ja lastenvaunujen työntäminen sateessa,sohjossa tai paukkupakkasessa on hankalaa ja kävely epämiellyttävää. Huoltoliikenteellekin voi povata vaikeuksia kuten lumenajolle.

Mummolaan matkustaminenkin on hankalaa, koska maaseutu ja pikkupaikkakunnat (lähes koko maa) ovat ei-kestävän (!?) liikennemuodon eli autoilun piirissä.

Bulevardeilla saattaa olla viihtyisää muutaman kuukauden vuodesta ja silloinkin merkittävä osa tuosta ajasta merkittävä osa väestöstä on poissa Helsingistä.

Olisiko siis syytä unohtaa bulevardit ja rakentaa toimiva talvikaupunki. Sään vuoksi suomalainen tarvitsee myös liikkuessaan suojan. Tarkoitusta palvelelee nyt auto, joita kehitetään vähäpäästöisemmiksi ja liikkuessaan päästöttömiksi.

Jos olen oikein ymmärtänyt, Helsingin Energian hiilidioksidipäästöt vastaavat noin kahdeksaakymmentä prosenttia Suomen kaikkien bensiinikäyttöisten laitteiden yhteenlasketusta hiilidioksidipäästöistä (lähteet: helen.fi, oil.fi, vertailu oma).

Jos tavoitteena on hiilidioksidipäästöjen vähentäminen, kumpi on kivuttomampaa: Helsingin lämmittäminen ydinvoimalla, vai radikaali autoilun vähentäminen koko Suomessa?

Ihmiset pakotetaan busseihin. Oheisvaikutuksena linja-autoliikenne hidastuu entisestään. Ilmastovaikutukset ovat pienet verrattuna siihen mitä ei haluta tehdä tai edes nähdä.

Kumpi on tärkeämpää: Ilmastonmuutoksen torjuminen, vai vihreän agendan puhdasoppinen edistäminen?