Tästä syystä maito herättää Suomessa intohimoja

Jukka Kola
Teksti
Matti Simula
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Maatalouspolitiikan professori Jukka Kolan mukaan maidosta on tehty Suomessa iso kansallinen kysymys.

Jukka Kola
Professori Jukka Kolan mielestä maitokiistan taustalla on myös tuottajien huoli oman ammattinsa kannattavuudesta. Kuva Kai Widell

Suomessa syttyi maitosota, kun HOK-Elanto ja muutama alueosuuskauppa ilmoittivat lopettavansa Valion perusmaitojen myynnin. Ne tarjosivat tilalle halvempia Arla Ingmanin maitoja. Osa kuluttajista uhkasi lopettaa asioinnin S-ketjussa. Myös pääministeri Matti Vanhanen (kesk) yhtyi boikottiin. Yllätyittekö reaktiosta, maatalouspolitiikan professori Jukka Kola?

“En yllättynyt. Kyllähän näiden osuuskauppojen päätös vetää Valion perusmaidot pois myyntihyllyiltä oli kova linjaus. Tässä ei ollut kuitenkaan kyse vain maidosta. Asiaan liittyi muitakin intohimoja.”

Mitä intohimoja?

“Maidontuotanto on arvoltaan suurin maatalouden tuotantosuunta. Se on levinnyt laajalle alueelle, joten siihen liittyy myös maaseudun elinvoimaisena pitämisen näkökulma. Koska maidontuotannolla on iso aluetaloudellinen merkitys, sillä on myös iso poliittinen merkitys.”

“Asiassa voi nähdä myös elintarviketurvallisuuteen ja huoltovarmuuteen liittyviä aspekteja. Suomalaiset myös arvostavat kotimaista ruoantuotantoa, ainakin gallupien mukaan.”

Miten osuuskauppojen päätös vaarantaisi kotimaisen tuotannon, Arla Ingmanhan ostaa maitonsa suomalaisilta tiloilta?

“Taustalla on tuottajien huoli tuottajahinnan laskemisesta. Sehän on laskenut oleellisesti reilun vuoden aikana.”

Paljonko?

“Melkein parikymmentä prosenttia. Suomalaisen maidon tuottajahinta on silti Euroopan kärkiluokkaa.”
Kuluttaja kuitenkin hyötyy Arla-Ingmanin halvemmasta maidosta.

“Kuluttaja hyötyy, jos kuluttajan hyöty maksimoituu pelkästään hinnan kautta. Valinnanvapauden rajoittaminen ei kuitenkaan välttämättä ole kuluttajan etu. En tiedä, onko hyvä, että tuotteen valinta ratkeaa sen mukaan, mitä kauppa tarjoaa, eikä sen mukaan, mitä kuluttaja haluaa. Kysymys on siis myös siitä, toimiiko elintarvikeketju tehokkaasti ja markkinoiden periaatteiden mukaan.”

Pidättekö sopivana, että Vanhanen pyrki pääministerin arvovallallaan ohjaamaan yksittäisen liikeyrityksen tekemiä ratkaisuja?

“Sen arviointi ei ole maatalouspolitiikan professorin tehtävä.”

Voiko Vanhasen reaktiota selittää keskustan ja Valion läheisellä yhteydellä?

“Pääministeri tekee, mitä tekee. Olennaista on se, mitä kuluttajat tekevät laajemmin. Onhan näitä ostoboikotteja nähty. Ne ovat tavallaan terveitä ilmiöitä.”

Onko maito suomalaisille “pyhä” elintarvike, jota ei koeta tavanomaiseksi myyntituotteeksi?

“On siitä tehty kansallinen kysymys. Valion tölkkeihin ilmestyi Suomen lippu, kun ruotsalaista maitoa alkoi tulla markkinoille. Osaa kuluttajista varmaan ärsyttää tällainen isänmaallisuusaspekti, mutta monet näyttävät myös arvostavan sitä. Asuvatpa he maalla tai kaupungissa ja kannattavatpa mitä puoluetta tahansa.”

HOK-Elanto taipui

  • Kohu sai HOK-Elannon päättämään, että osassa sen myymälöitä myydään jatkossa sekä Valion että Arla Ingmanin perusmaitoja.
  • Suomalaisten maidontuottajien omistama Valio on Suomen suurin meijeriyritys. Liikevaihto 1,8 miljardia euroa. Ostaa maitonsa 9 500 suomalaiselta tuottajalta.
  • Ruotsalais-tanskalaisen Arla Foodsin tytäryhtiö Arla Ingman on Suomen toiseksi suurin meijeriyritys. Liikevaihto 300 miljoonaa euroa. Ostaa maitonsa 1 500 suomalaiselta tuottajalta.