Tappiolliset junayhteydet: Vain osa vuoroista säilyy 2016 loppuun

VR:n on ajettava maaseudun kannattamatonta ostoliikennettä omaan piikkiin.
Kotimaa 30.11.2015 07:30

VR:n lähi- ja kaukojunia Helsingin päärautatieasemalla marraskuussa 2015. © Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Liikenne- ja viestintäministeriö ja VR ilmoittivat syyskuussa 2015 leikkaavansa rajusti maan poikittaista junaliikennettä haja-asutusalueilla.

Maaliskuun lopusta 2016 junat eivät kulkisi Tampereen ja Keuruun, Jyväskylän ja Seinäjoen, Joensuun ja Nurmeksen sekä Joensuun ja Varkauden välillä. Lisäksi vuoroja karsittaisiin usealla muulle reitillä.

Leikkausten syyksi ilmoitettiin hallituksen säästötalkoot: valtion tukeman, tappiollisen ostoliikenteen subventio vähenisi reilut 12 miljoonaa euroa vuodessa.

Maakunnissa alkoi äänekäs kampanjointi junayhteyksien säilyttämiseksi. Kerättiin nimilistoja, julkaistiin vetoomuksia.

Kaksi kuukautta myöhemmin, marraskuussa, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) ilmoitti eduskunnan välikysymyskeskustelussa, että junayhteyksiä korvattaisiin linja-autoilla.

Ministeri otti samalla askeleen taaksepäin: kaikki lakkautusuhan alla olevat junayhteydet jatkaisivat sittenkin vuoden 2016 loppuun. Sen jälkeen VR:n monopoli loppuisi ja raidekilpailu alkaisi.

Sitä ministeri ei suoraan kertonut, että palvelu heikkenee lakkautusuhan alla olevilla junayhteyksillä ensi maaliskuun lopussa.

 

”Jossain määrin liikennettä joudutaan supistamaan”, myöntää liikennepalvelut-yksikön johtaja Mikael Nyberg liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Se tarkoittaa, että osa vuoroista karsitaan. Katoaako jopa puolet vuoroista?

”En lähde sitä kommentoimaan. Teemme parhaillaan laskelmia VR:n kanssa”, Nyberg sanoo.

Rahaa on käytössä noin viisi miljoonaa euroa. Rahoja ei oteta valtion ensi vuoden budjetista, vaan VR:n kassasta.

”VR ajaa vuorot omaan piikkiinsä”, Nyberg sanoo.

”Se on velvoiteliikennettä, jota yhtiö tekee monopolin vastineeksi.”

Tampereen ja Keuruun välillä on kolme edestakaista vuoroa päivässä. Pirkanmaan kunnat olivat jo valmiita tukemaan reittiä, jotta liikenne ei katkeaisi kevättalvella.

”Se työ ei mene hukkaan. Kuntien on järkevä olla mukana kehittämässä raideliikennettä alueillaan”, Nyberg sanoo.

Ministeriössä mietitään parhaillaan, miten henkilöliikenne kiskoilla avataan kilpailulle.

”Voivatko kunnat olla mukana hankkimassa raideliikennettä, riippuu siitä mallista, jolla kilpailu toteutetaan Suomessa.”

 

VR:stä ei haluttu kommentoida yhtiön ja liikenne- ja viestintäministeriön välisiä neuvotteluja lopetettavan ostoliikenteen jatkosta VR:n velvoiteliikenteenä.