Tappiolliset junayhteydet: Vain osa vuoroista säilyy 2016 loppuun

VR:n on ajettava maaseudun kannattamatonta ostoliikennettä omaan piikkiin.
Kotimaa 30.11.2015 07:30

VR:n lähi- ja kaukojunia Helsingin päärautatieasemalla marraskuussa 2015. © Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Liikenne- ja viestintäministeriö ja VR ilmoittivat syyskuussa 2015 leikkaavansa rajusti maan poikittaista junaliikennettä haja-asutusalueilla.

Maaliskuun lopusta 2016 junat eivät kulkisi Tampereen ja Keuruun, Jyväskylän ja Seinäjoen, Joensuun ja Nurmeksen sekä Joensuun ja Varkauden välillä. Lisäksi vuoroja karsittaisiin usealla muulle reitillä.

Leikkausten syyksi ilmoitettiin hallituksen säästötalkoot: valtion tukeman, tappiollisen ostoliikenteen subventio vähenisi reilut 12 miljoonaa euroa vuodessa.

Maakunnissa alkoi äänekäs kampanjointi junayhteyksien säilyttämiseksi. Kerättiin nimilistoja, julkaistiin vetoomuksia.

Kaksi kuukautta myöhemmin, marraskuussa, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) ilmoitti eduskunnan välikysymyskeskustelussa, että junayhteyksiä korvattaisiin linja-autoilla.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Tilaa SK:n uutiskirje

Ajankohtaisimmat ja puhuttelevimmat digisisällöt vastajauhettuna suoraan sähköpostiisi.