Zalando on menestynyt bisneksessä, jonka ei pitänyt olla mahdollista

Saksalainen verkkokauppa menestyy. Siitä hyötyy myös Suomi.

Kaupan liitto
Teksti
Mikko Huotari
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Saksalainen verkkokauppa Zalando on menestynyt bisneksessä, jonka ei pitänyt olla mahdollista. Se myy vaatteita netin kautta.

Kun ensimmäiset vaatteita myyvät verkkokaupat ilmestyivät nettiin, niihin suhtauduttiin hyvin epäilevästi. Ajateltiin, että ihmiset ostavat vaatteensa vain kivijalkakaupasta, koska asusteita pitää päästä hypistelemään ja sovittamaan.

Toisin näyttää käyneen. Zalandon bisnes kasvaa huikeaa vauhtia. Toisen vuosineljänneksen aikana liikevaihto kasvoi 25 prosenttia ja voitto ennen veroja kolminkertaistui 81 miljoonaan euroon, kun verrataan viime vuoden samaan ajanjaksoon. Ennuste tälle vuodelle on se, että liikevaihto kasvaa edellisestä vuodesta. Viidessä vuodessa nettomyynti on kuusinkertaistunut.

Zalandolla on valikoimassaan noin 150 000 tuotetta, jotka edustavat 1 500 tuotemerkkiä.

Muotifirman menestys perustuu sujuviin teknologisiin ratkaisuihin etenkin älypuhelimien puolella. Kävijäliikenteestä yli 60 prosenttia tapahtuu jo nyt mobiilin kautta.