Halvalla omistajille

Monet joukkorahoitetut yritykset palkitsevat omistajiaan alennuksilla.

raha 13.04.2018 06:00
Karo Hämäläinen

© JANNE TERVAMÄKI

Osakkeenomistaminen ei ole vain optimaalista tuoton ja riskin kalkyloimista vaan myös itseilmaisua. Monet yksityissijoittajat valitsevat salkkuunsa yhtiöitä, joiden liiketoimintaa he haluavat tukea, ja kieltäytyvät ostamasta omaan makuunsa sopimattomia firmoja. Suhde sijoituskohteeseen on kiinteä.

Tähän ovat iskeneet monet joukkorahoituksella varoja keräävät firmat. Jos ryhtyy panimoravintolan osakkaaksi, voi saada tuopin omistajahintaan. Saunaa Kauppatorilla pyörittävä Allas Sea Pool tarjoaa omistajilleen lukuisia eritasoisia etuja omistusmäärän mukaan. Allas Sea Pool vaikuttaakin klubilta enemmän kuin sijoituskohteelta.

Osaavat suuremmatkin. Saksalainen Sixt-autovuokraamoketju myöntää osakkailleen alennuksia vuokrahinnoistaan. Jungfrauhoch-vuorelle matkustajia kyyditsevä sveitsiläinen Jungfraubahn puolestaan tarjoaa vähintään 250 osaketta omistavalle osakkaalle ilmaisen kyydin. Suklaavalmistajat muistavat omistajiaan tuhdeilla tuotenäytepaketeilla.

 

Osakkeenomistajille myönnettävissä alennuksissa omistajien sitouttaminen on vain toinen puoli. Toinen puoli on kohderyhmämarkkinointi: osakkeenomistajissa on keskimääräistä enemmän yhtiöön ja sen brändeihin sitoutuneita potentiaalisia asiakkaita. Kohdennettu alennus on – aivan kuin mikä tahansa kanta-asiakasalennus – oiva keino lisätä myyntiä.

Omistajalle korvamerkitty ale kaiken lisäksi tekee näkyväksi ”itselleni tässä maksan” -ajatuksen, mikä voi höllentää kukkaronnyörejä entisestään. Siitä huolimatta Suomen Kuvalehden haastattelemat suomalaiset kuluttajatuoteyhtiöt suhtautuvat osakkeenomistaja-alennuksiin nihkeästi.

 

Silmälaseista tuskin kukaan on maksanut 2000-luvulla listahintaa. Silmäasema-optikkoketju ei kuitenkaan anna alennuksia osakkeenomistajille.

”Tällaiselle alennukselle ei ole liiketoiminnallista perustetta.”

Osakkeenomistajia tuotteidensa mannekiineiksi ei kosiskele myöskään urheiluvälineistä tuttu Amer Sports.

”Osakkeenomistajat voivat käyttää yhtiön maksamat osingot haluamallaan tavalla – vaikka Amer Sportsin tuotteisiin.”

Marimekko: ei omistajaetuohjelmaa.

Selvimmän poikkeuksen muodostaa Neste, jonka osakkeenomistajat saavat yhtiön kortilla polttonestelitrasta 2,5 sentin alennuksen, kun kortilla muutoin saa höylättyä hinnasta pois puolitoista senttiä.

Alennuksesta ei mainita Nesteen nettisivuilla, ja osakkeenomistajien korttihakemusten piikki ajoittuu yhtiökokouksen jälkeiseen aikaan, sillä yhtiökokouksessa etu on esillä.

Fiskars pitää yhtiökokouksessa pop up -myymälää, josta osakkaat voivat tehdä alehintaisia ostoksia.

”Samassa yhteydessä olemme tarjonneet kertaluonteisen ostoedun myöhemmin käytettäväksi Iittalan myymälöissä ja verkkokaupassa.”

 

Verotuksellista estettä osakkeenomistajaeduille ei ole. Useat yhtiöt myöntävät tuotteistaan alennuksia henkilöstölleen. Ne ovat verovapaita, kunhan koskevat tasapuolisesti koko henkilökuntaa.

Omistajille myönnettäviä etuja on toisinaan rajattu osakeomistuksen määrän perusteella. Yhtiökokouskahveille pääsee kuitenkin jo yhdellä osakkeella.

Sisältö