VR:n katastrofitalvi on ollut linja-autoille lähes normaali

Talous 23.2.2010 16:30

Junaliikenteen ongelmilta ei ole alkuvuodesta voinut välttyä. Junavuoroja on peruttu myös tänään. Millainen tilanne on maanteillä, linja-autoliikenteessä?

Moottoritie talvi Martti Paunu kiittää tienpitäjää siitä, että päätiet ovat olleet kohtuullisessa kunnossa lumisateista huolimatta. Kuva Pekka Sakki / Lehtikuva.

Tamperelainen Väinö Paunu Oy ajaa Etelä-Suomen vilkkaita reittejä, muun muassa Helsingin ja Tampereen väliä.

Toimitusjohtaja Martti Paunu sanoo, että liikennemäärät ovat tammikuussa nousseet edellisvuoteen verrattuna. Syy tähän ei ole kuitenkaan kokonaan junien myöhästelyt. Ihmiset ovat jättäneet henkilöauton kotiin aiempaa useammin.

”Huonot ajokelit maanteillä ovat vaikuttaneet enemmän kuin VR:n ongelmat. Tästä kertoo se, että meillä on liikenne kasvanut enemmän Ähtäri-Virrat-Helsinki-reitillä kuin Tampere-Helsinki-reitillä, joka kilpailee junan kanssa”, Paunu sanoo.

Mutta junakaaoskin on maanteiden pikavuoroilla näkynyt. Jotkut liikennöitsijät arvioivat matkustajamäärien kasvaneen jopa kymmenellä prosentilla. Junaliikenteen katastrofipäivänä viime sunnuntaina Paunun vuoroille Helsingin ja Tampereen välillä sunnuntaina riitti asiakkaita.

”Viime pyhänä oli oikeasti ruuhkaa, hyvä että kaikki saatiin kyytiin. Kuljettajat kertoivat, että ihmiset tulivat esimerkiksi Helsingissä Kampissa linja-autoasemalle junalippu toisessa kädessä.”

Paunu sanoo, että myös eilen maanantaina linja-autoissa matkusti tavallista enemmän väkeä.

”Mielellämme otamme uusia matkustajia. Toivottavasti joku ryhtyisi bussimatkustajaksi muutenkin kuin VR:n ongelmia takia.”

”En kuitenkaan halua iloita VR:n ongelmista. Toivottavasti siellä saadaan hommat kuntoon.”

Maanteillä liikenne sujuu

Rautateillä ongelmien ydin on pitkä pakkasjakso ja tuiskuava lumi, joka tukkii ratojen vaihteita.

Maanteillä ongelmia ei juurikaan ole ollut. Martti Paunu sanoo, että olosuhteisiin nähden on pärjätty jopa yllättävän hyvin.

”Tämän talven kelit eivät ole olleet aikataulullisesti vaikeita. Isoille autoille pöllyävä lumi ei ole suurikaan ongelma – toisin kuin henkilöautoille.”

Myöhästymisiä on ollut jonkin verran. Esimerkiksi viime sunnuntaina ongelmia aiheutti se, että kuljettajat eivät olleet osanneet varautua laitureilla odottavaan ihmispaljouteen ja rahastamisessa kesti aikaa.

”Pitää antaa tienpitäjälle kiitosta. Päätiet ovat olleet kohtuullisessa kunnossa lumisateista huolimatta”, Paunu sanoo.

Lakko toisi lisää ongelmia

Auto- ja kuljetusalan työntekijöiden lakonuhkaa selvitellään parhaillaan. Tiistaina 2. maaliskuuta alkamaan suunniteltu lakko pysäyttäisi suuren osan Suomen tieliikenteestä. Jos junien myöhästelyt samaan aikaan jatkuvat, joukkoliikenne ja sen käyttäjät ovat suurissa ongelmissa.

”Ainakin meillä liikenne jää valitettavan suurelta osin ajamatta”, Martti Paunu sanoo.

Paunulla on 270 kuljettajaa. ”Jos kymmenkunta esimiestä pystyy lakon aikana ajamaan, jokainen ymmärtää, ettei sillä herran huonetta rakenneta.”

Paunu sanoo, että vaikka viime aikoina matkustajia on ollut hieman enemmän, viime vuosi oli joukkoliikenteessä ”dramaattisen poikkeuksellinen” – suurin matkustajamäärien pudotus hänen uransa aikana. Hän heittääkin palloa AKT:lle: ”Kyllä vaatimuksetkin pitäisi mitoittaa sen mukaan.”