Volkswagen-konsernin tulevaisuus on vaakalaudalla päästöhuijauksen vuoksi

Saksassa toivotaan, että autoyhtiöt siirtäisivät painopisteen dieseleistä kohti sähkömoottoreita.

Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Saksalaisen Volkswagenin toiminta osoittaa, kuinka helposti maailman kärkiyhtiö voin muuttua kriisiyritykseksi, jos se syyllistyy karkeaan huijaukseen. Volkswagenia pidettiin huippulaadukkaana autonvalmistajana kunnes syyskuussa paljastui, että se oli asentanut dieselautoihinsa ohjelmistoja, jotka saivat päästöt näyttämään merkittävästi todellista pienemmiltä.

Kysymyksessä on Saksan teollisuushistorian suurin skandaali, joka on aiheuttanut jo nyt mittaamattomia taloudellisia tappioita. Yhtiö on myynyt vuosittain miljoonia autoja: pelkästään liikenteessä olevien ajoneuvojen korjaaminen aiheuttaa miljarditappiot.

Yhtiön markkina-arvosta katosi hetkessä noin 16 miljardia euroa. Sen lisäksi luvassa on sakkoja, joukkokanteita ja vahingonkorvauksia. Yhtiötä epäillään myös petoksesta ja veronkierrosta.

Poliisi tutkii parhaillaan konsernin johdon toimia. Toimitusjohtaja Martin Winterkorn sai potkut jo syyskuussa, ja hänen tilalleen nostettu Porschen entinen toimitusjohtaja Matthias Müller yrittää nyt korjata sen, mikä on mahdollista.