Voiko netissä käyttää ekohakua?

SK:n toimitus
Talous 27.9.2009 10:01

Uusi ekohakukone on ensimmäinen laatuaan.

LintuGrowyn lupaa lahjoittaa kaikki voittonsa ympäristönsuojeluun. Kuva Markus Pentikäinen / Suomen Kuvalehti

Viime aikoina on kohistu siitä, kuinka paljon yksi Googlaus vie energiaa ja tuhoaa ympäristöä. Ruotsalaiset ovat kääntäneet asian toisin päin. Toukokuussa lanseerattu hakukone Growyn lupaa lahjoittaa kaikki tekemänsä voitot ympäristönsuojeluun.

Tukholmalaiset Kurdi Rad, 30, ja David Johansson, 28, saivat idean pari vuotta sitten. He kelailivat, että hakukonealalla pyörii valtavasti rahaa, mistä monikaan ei edes tiedä. Ehkä sitä voisi käyttää ympäristön hyväksi?

”Halusimme antaa ihmisille mahdollisuuden vaikuttaa taloudellisesti ympäristönsuojeluun tekemällä ilman rahaa jotakin, mitä he tekevät muutenkin päivittäin”, sanoo Rad.

Growyn on ensimmäinen ekohakukone. Sillä ei ole omaa hakutietokantaa, vaan sopimus Yahoon kanssa, jolta hakutulokset tulevat. Rahaa palvelu saa sponsoroiduista linkeistä samaan tapaan kuin alan suurin tekijä Google.

”Olemme uusi tekijä markkinoilla, mutta valtavan pidetty”, Rad sanoo.

Ainakin median lemmikiltä hakukone näyttää. Perustajat ovat päässeet kertomaan keksinnöstään lukuisiin ruotsalaislehtiin. Hakukoneella on tuhansia käyttäjiä ja Facebookissa melkein 3 000 jäsenen ryhmä.

Rad ja Johansson tapasivat toisensa neljä vuotta sitten yrittäjäkeskuksessa Tukholmassa. Rad on työskennellyt vuosia projektinjohtajana sekä markkinoinnin että verkkoviestinnän parissa, Johansson on tietotekniikkainsinööri ja ollut perustamassa useita alan yrityksiä.

Rahaa Radin ja Johanssonin uusi yritys ei ole vielä jakanut kenellekään, mutta he toivovat pääsevänsä tähän vaiheeseen vuodenvaihteen jälkeen. Silloin Growynillä pitäisi heidän laskujensa mukaan olla päivässä 50 000 käyttäjää.

Growyn on valinnut ensimmäisiksi tuettavikseen ikimetsiä Ruotsissa suojelevan Naturskyddsförening -yhdistyksen sekä Barnens regnskog -yhdistyksen, joka suojelee sademetsiä Costa Ricassa.

”Toivomme, että voimme luovuttaa kuusinumeroisen summan erilaisiin ympäristöprojekteihin”, Rad sanoo. Sivuston on määrä myös kasvaa ympäristötietoutta jakavaksi portaaliksi.

Teksti Elina Venesmäki

Keskustelu

Ekomerkintöjää käytetään paljon eri tuotteilla ja joskus on kyse lähinnä viherpesusta. Viimeaikainen automainonta on hyvä esimerkki viherpesusta ja siihen taisi kuluttajavirastokin jo puuttuakin.

Jos kuluttajan valinnoilla on oikeasti vaikutusta hankinnasta aiheutuvaan ympäristökuormitukseen ekomerkki on paikallaan. Tässä ekohakukonessa itse haku kuluttanee energiaa kuten muutkin hakukoneet, mutta tuotto menee hyväntekeväisyyteen, jonka pitäisi sitä ympäristöä parantaa. Näin hakukoneesta aiheutuneet päästöt olisivat hyväksyttävämpiä.

Homman vetäjien on syytä olla tarkkana mitä toimintoja tuloillaan tukevat. Mikäli tuottoa menee greenpeacen tyyppiseen toimintaan, ennustan hakukoneelle lyhyttä uraa alalla.

Koskahan puolueet keksivät tämän?
– kepuhakukone takomaan vaalirahaa.

Idea on kieltämättä hieno, mutta kuten Käyrärantakin sanoi, tuottojen lahjoittaminen ympäristönsuojeluun on aika ympäripyöreä ilmaisu. Toivottavasti voitot todella sijoitetaan jotenkin järkevästi. Odotan mielenkiinnolla tietoa, kuinka käy.

Käyräranta ja Netta ovat aivan oikeassa. Koska ekologisuus ja luonnonsuojelu ovat nykyään – varsinkin puheiden tasolla – kovin trendikkäitä asioita, ovat bisnesmiehetkin haistaneet oivan rahantekomahdollisuuden.

Mitä erilaisimpia asioita on ruvettu markkinoimaan ekologisuuden ja luonnonsuojelun nimessä. Myös sellaisia, joilla todellisuudessa on kovin vähän tekemistä luonnonsuojelun kanssa – tai pahimmassa tapauksessa ovat suorastaan haitallisia luonnolle ja luonnonsuojelulle.

Aika paljon jäitä hattuun on siis syytä panna ”ekologisia” tuotteita koskevien uutisten ja tiedonantojen kohdalla. Totuus ei läheskään aina ole sitä, mitä mainosmiehet kirjoittavat. Tai mitä lähdekritiikin laiminlyövä kiireinen toimittaja tällaisen lehdistötiedotteen pohjalta innostuu kirjoittamaan.