Virtuaalinen villi länsi

Karri Kokko
Talous 24.8.2007 10:08

Terroristeja, pankkikriisi, pikarikkaita ja miljoona tarinaa. Aika hyvin maailmalta, joka luotiin vasta neljä vuotta sitten.second life

Teksti Antti Karkiainen
Kuva Markus Pentikäinen

Verkossa on nykyään elämä, kymmenet virtuaaliset maailmat kutsuvat käyttäjiä syövereihinsä.

Everquestin kaltaiset fantasiaroolipelit koukuttavat miljoonia pelaajia, suomalaisten kehittämä Habbo Hotel ja arkea simuloiva Sims keskittyvät ihmisten sosiaalisiin tarpeisiin.

Ilmiönä mielenkiintoisin on kuitenkin Second Life. Siellä rajana on vain mielikuvitus.

Tieteiskirjailija Neal Stephensonin maineikkaassa Snow Crash -romaanissa ihmiset ympäri maailmaa kohtaavat kolmiulotteisessa keinotodellisuudessa, Metaversessa. Ajatuksesta inspiroituneena amerikkalainen Philip Rosedale tajusi ajan koittaneen ja ryhtyi kehittämään Second Life -virtuaalimaailmaa. Se on nettiyhteyden kautta aukeava aikuisten kolmiulotteinen todellisuus, jonka rakentamisesta ja kehittämisestä vastaavat käyttäjät itse.

Oman hahmon, Avatarin, voi muokata ja hioa yksityiskohtia myöten todellisuutta vastaavaksi. Maailmassa vierailtuaan huomaa, ettei juuri kukaan halua olla oma tylsä itsensä. Second Lifessa kukoistaa äärimmilleen viety yksilöllisyys, täällä konservatiivinen keskiluokka edustaa vähemmistöä. Sen huomaa jo autoista: suosituin menopeli ei suinkaan ole Toyota.

Sunnuntaimessuun vai huoriin?

Second Lifessa ei ole päämäärää eikä tehtäviä, joita suorittamalla pääsisi ”pelin” seuraavalle tasolle. On vain vapauteen tuomittu ihminen, jonka on itse luotava merkitys elämälleen.

Mitä ihmiset sitten tekevät kun saavat vapaasti valita?

He kuluttavat, rakastuvat, harrastavat, rietastelevat ja ihmettelevät niin kuin todellisessakin maailmassa. Yhtä kiinnostavat virtuaaliset seksipalvelut, toista katolisen kirkon virtuaalinen sunnuntaimessu.

Periaatteessa kaikki on mahdollista, rajana ovat vain mielikuvitus ja raha. Kaikki ei kuitenkaan enää ole sallittua, uhkapelaaminen virtuaalimaailmassa kiellettiin heinäkuussa.

Second Life on avoimesti kaupallinen. Virtuaalihyödykkeet maksetaan Linden-dollareissa, joita voi vaihtaa Amerikan dollareihin ja päinvastoin.

Avoimen lähdekoodin ansiosta kuka tahansa voi itse kehittää mitä ihmeellisempiä palveluita ja virtuaalihyödykkeitä uuden elämän tarpeisiin. Joku myy suunnittelemiaan luksustaloja, toinen designer-vaatteita, kolmas harrastaa virtuaalista kiinteistökeinottelua. Ja koska kehittäjällä on tekijänoikeus luomukseensa, virtuaalimaailman asukkaat ovat synnyttäneet ensimmäiset omat trendinsä ja brändinsä.

Virtuaalimaailmassa hyödykkeiden arvo määräytyy haluttavuuden mukaan.

”Se voi perustua harvinaisuuteen, esteettisiin seikkoihin, tekijän julkisuusarvoon tai vaikkapa hyödykkeeseen liittyvään historiaan, hyvään tarinaan”, kertoo Vili Lehdonvirta, joka valmistelee Tokiossa taloussosiologian väitöskirjaansa virtuaalitaloudesta.

Lue koko juttu SK:sta 34/2007.

Aiheesta lisää
Second Life
Second Life in the News: Archive
Reuters: Second Life News Center
Linden Lab
Second Life Wiki
Second Life (suom. Wikipedia)
Second Life (engl. Wikipedia)
A House That’s Just Unreal (New York Times 9. 8. 2007)
Just Ahead: The Web As A Virtual World (Business Week 13. 8. 2007)

Keskustelu