Vieläkö auto kiinnostaa ostajia?

Juho Salminen
Talous 6.10.2009 14:16

Autokauppa elpyi hieman syyskuussa. Tulevaisuudessa on kuitenkin monta uhkaa.

Autokauppa Vaihtoautoja kaupan tuusulalaisessa autoliikkeessä lokakuussa 2008. Kuva Pekka Sakki / Lehtikuva.

Tilastokeskuksen tuoreet luvut kertovat, että syyskuussa Suomessa rekisteröitiin 7 525 uutta henkilöautoa. Jos lukua vertaa viime vuoden syyskuuhun, se on selvästi (23,8 prosenttia) pienempi.

Tyytyväisyyden aihettakin automyyjillä on. Syyskuussa autokauppa kävi nimittäin hieman vilkkaammin kuin heinä- tai elokuussa.

Jos taas katsellaan koko vuoden lukuja, tilanne näyttää autokaupan kannalta synkemmältä. Tammi-syyskuussa tänä vuonna uusia henkilöautoja on rekisteröity 72 593, mikä on 38,8 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Autoala ennusti kesäkuussa, että tänä vuonna Suomessa myytäisiin 82 000 uutta henkilöautoa. Nyt ennuste kuuluu, että tuosta määrästä mennään yli. Määrä on vähäinen, jos sitä vertaa edellisvuosien lukuihin tai 1980-luvun kiivaimpiin vuosiin. Esimerkiksi vuonna 2005 rekisteröitiin 148 670 uutta henkilöautoa, ja huippuvuosi oli 1989, jolloin uusia henkilöautoja rekisteröitiin 177 610.

Muut viestit automyyntiä koskien ovatkin sitten ristiriitaisia. Kuluttajien luottamus talouteen on kääntynyt nousuun, ja autoala toivoo matalien korkojen saavan ihmiset kiinnostumaan autonhankinnasta.

Autontostointoa heikentää taantuma ja kasvanut työttömyys, mutta myös uutisia asennemuutoksesta kantautuu.

Talouselämä-lehti sekä Markkinointi & Mainonta kertoivat, että uudet autot kiinnostavat nuoria, alle 40-vuotiaita, ostajia entistä vähemmän. Lehtien tiedot perustuvat TNS Gallupin Automarkkinat 2010 -katsaukseen.

Sen mukaan alle 40-vuotiaiden osuus autonostajista on tipahtanut noin 15 prosenttiin, kun vuonna 1990 yksityisauton ostajista yli 35 prosenttia oli alle nelikymppisiä.

Autokaupan tulevaisuuteen vaikuttaa talouden suhdanteiden lisäksi entistä enemmän se, kuinka nuoret suhtautuvat ympäristöasioihin ja kuinka yksityisautoilu sopii ekotrendiin. Ala saikin syyskuussa ohjeet siitä, kuinka ekologisuutta saa käyttää autojen markkinoinnissa.