Verkkokauppaan vauhtia 50 000 yrityksellä

Karri Kokko
Talous 2.2.2007 07:00

verkkokauppaKansallinen yrittäjyyshanke pyrkii nostamaan uusien verkkokauppojen määrän 50 000:een kahden seuraavan vuoden aikana.

Suomalaiset pk-yritykset etsivät verkkokaupasta kasvua ja kansainvälistymistä. Netissä pienikin yritys voi olla suuri.

Tämä käy ilmi laajasta verkkokauppatutkimuksesta yrittäjille. Tähän asti verkkoliiketoiminta on edennyt vaivalloisesti internetyhteyksin luvatussa maassa. Suomessa vajaalla viidenneksellä yrittäjistä on verkkokauppapaikka, Tanskassa jo joka kolmanneksella. Viime vuonna suomalaiset ostivat internetin kautta 3,2 miljardilla eurolla.

Yrittäjät ovat kokeneet, että verkkokauppa on ollut työläs ja kallis perustaa. Markkinointiviestintäyritys Sopranon tekemän tutkimuksen mukaan kynnystä nettibisnekseen ovat nostaneet myös pankkien palvelumaksut ja markkinoinnin kalleus.

Jää on kuitenkin murtumassa. Nyt 40 prosenttia sähköpostia käyttävistä pk-yrityksistä ilmoittaa perustavansa sähköisen kauppapaikan kahden seuraavan vuoden aikana. Verkkokaupassa houkuttelevat lisämyynti (70%), 24 tunnin aukiolo (70%), myynnin ja ostamisen helppous (67%) ja kustannustehokkuus (58%).

Suomen yrittäjät yhteistyössä Sammon, Elisan, Sopranon ja Tekesin kanssa vauhdittavat verkkokaupan läpimurtoa. Kansallisella yrittäjyyshankkeella pyritään nostamaan uusien verkkokauppojen määrä 50 000:een kahden seuraavan vuoden aikana. Sampo, Elisa ja Soprano tarjoavat alkuvaiheessa yrityksille lisenssimaksuttoman sisäänpääsyn e-kaupankäyntiin.

Pakettiin kuuluu myynti- ja markkinointiohjelmisto, joka mahdollistaa kaupan lisäksi muun muassa ryhmäkirjeiden jakelun, suoramainonnan ja asiakaskyselyt. Etenkin mainonnalle on sekä tarve että markkinarako; Mainostajien liiton mainosbarometrin mukaan sähköinen mainonta eri muodoissa kasvaa nopeasti, kun taas perinteinen printtimainonta on hiipumassa.

Verkkokauppahanke esitellään tänään Helsingin Vanhalla ylioppilastalolla.

Keskustelu