Veden juonti on suurta muotia

Pekka Tiainen
Teksti
Karri Kokko
Julkaistu yli kolme vuotta sitten
vesipulloja

Yhä useamman suomalaisen kassissa kolisee säännöllisesti pullo maustettua vettä. Pullotettujen lähde- ja kivennäisvesien myynti kasvaa tasaisesti. Erityisen paljon suosiotaan kasvattavat maustetut vedet.

Jo noin 40 prosenttia Suomessa myydyistä vesipulloista kätkee sisäänsä maustettua kivennäisvettä. Joillakin juomavalmistajilla maustettujen vesien myynti ohittaa jo kirkkaasti perusvissyn myynnin.

Maustamaton pullovesi saattaa pian jäädä selvästi alakynteen. Vesimarkkinoiden kasvu tulee juuri maustettujen vesien myynnistä, kertoo Hartwallin alkoholittomien juomien liiketoimintayksikön johtaja Pasi Kuosmanen.

“Kivennäisvesiä on ollut markkinoilla jo pitkään, mutta maustetut vedet ovat tuotteita, joissa on jotain uutta ja erilaista”, sanoo Kuosmanen.

Juomavalmistajat uskovat vesi-innostuksen jatkuvan, vaikka alkukesän koleat kelit kutistavatkin vesimyynnin kasvua selvästi.

Makujen loputon lista

Maustettujen vesien suosiota on alalla kasvatettu tehokkaasti valikoimaa lisäämällä. Kivennäisvesivalmistajilla on yhteensä useita kymmeniä erilaisia vesivaihtoehtoja. Sitrushedelmät ja marjamaut ovat saaneet seurakseen yhä eksoottisempia hedelmäyhdistelmiä.

Valmistajien mukaan vesimarkkinoiden kasvu vaatii jatkuvaa tuotteiden kehittelyä. Siispä uusia makuja tuodaan markkinoille joka vuosi. Viimeisin villitys on se, että vesiin lisätään vitamiineja, mehua tai hitunen makeutta.

Mutta miksi pullovedet ovat niin suosittuja, kun vettä saisi hanastakin, ja vieläpä paljon halvemmalla?

“Määrällisesti vettä otetaan tietysti vielä enemmän hanasta kuin pullosta. Mutta olemme kehittäneet tuotteita, jotka antavat elämyksiä, joita hanasta ei saa. Tuotekehityksellä myös lisätään kulutusta. Uudet maut ja ominaisuudet tuovat kuluttajille lisäarvoa”, Kuosmanen sanoo.

Joko limsa syrjäytyy?

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton tilastojen mukaan kivennäisvesiä myytiin viime vuonna yhteensä noin 69 miljoonaa litraa. Myynti kasvoi edellisvuodesta 0,9 prosenttia.

Hartwall kertoo haukkaavansa vesipotista 40 miljoonaa litraa, ja Sinebrychoff noin 20 miljoonaa litraa.

Samaan aikaan virvoitusjuomien myynti on kääntynyt pieneen laskuun. Viime vuonna virvoitusjuomia myytiin noin 279 miljoonaa litraa, joka on 3 miljoonaa litraa vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Tämän vuoden alkukuukausina limsan myynti jatkoi laskuaan, samaan aikaan kivennäisvedet pitivät pintansa. Pidemmän aikavälin trendit kertovat samaa. Limsan lipitys ei ole 2000-luvulla enää juurikaan kasvanut, sen sijaan kivennäisvesien myynti on yli tuplaantunut vuodesta 1995.

Syrjäyttääkö maustettu vesi pian limsan?

“Keski-ikäiset kuluttajat korvaavat usein virvoitusjuoman maustetuilla kivennäisvesillä. Virvoitusjuomia myydään kuitenkin edelleen tasaiseen tahtiin. Niiden myynnissä ei ole luvassa romahdusta eikä jyrkkää nousua”, sanoo Sinebrychoffin toimitusjohtaja Pekka Tiainen.

Terveysinnostus muuttaa juomatottumuksia

Terveysintoilu nostaa päätään Suomessa, ainakin jos virvoitusjuomavalmistajia on uskominen. Vesien myynti kasvaa tasaista tahtia, ja limsoissakin suurimmat kasvuluvut ovat nyt kevytversioiden myyntitilastoissa. Kevytlimsat muodostavat jo yli kolmanneksen virvoitusjuomamarkkinoista.

Sekä Hartwallin että Sinebrykoffin mukaan terveellisyys, luonnollisuus ja keveys ovat kovia sanoja tämän hetken juomamarkkinoilla. Vesien ja limsojen rinnalle on tuotu liuta hyvinvointijuomia, ja valmistajat aikovat panostaa niiden valikoimaan myös jatkossa.

“Olemme tehneet laajoja kuluttajatutkimuksia ja niissä kuluttajat toivovat erilaisia hyvinvointijuomia ja vähäkalorisia vaihtoehtoja”, Tiainen sanoo.

Tuotekehittelyssä tärkein ominaisuus on kuitenkin maku.

“Juoman on tarjottava ennen kaikkea makuelämys. Sen jälkeen voi kehittää vaikkapa pakkausta sopimaan tietylle kohderyhmälle”, Kuosmanen sanoo.

Sokeriset limsat eivät kuitenkaan väisty ilman taistelua.

“Esimerkiksi Coca-Cola on edelleen todella suosittu tuote, eikä sen suosio laske. Senkin rinnalle on tosin tuotu uudenlaisia vaihtoehtoja, kuten light-versio, jossa on vihreää teetä”, Tiainen kertoo.

Faktaa vesistä

* Pullotettujen vesien kulutus Suomessa on kaksinkertaistunut viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana.
* Suomalaiset kuluttavat vuosittain noin 14 litraa pullotettua vettä asukasta kohden.
* Kansainvälisesti vertaillen kulutus on yhä varsin vähäistä. Monessa Euroopan maassa luku on kymmenkertainen.
* Suomen vesimarkkinoiden ennustetaankin kasvavan edelleen.
* Tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä kivennäisvesiä myytiin noin 14 miljoonaa litraa. Valmistajien mukaan alkukesän myynti jäi huonojen säiden takia heikoksi.
* Maustettuja kivennäisvesiä tulee markkinoille koko ajan lisää, mutta suosituin vesimaku on edelleen sitruuna. Se myös oli markkinoiden ensimmäinen maustettu vesi.

Teksti Anni Erkko (STT)

Kuva Outi Mustonen / LK