Vastauksia lukijoiden kommentteihin

kommentit
Teksti
Karri Kokko
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Seuraavassa vastauksia lukijoiden kommentteihin Suomen paras yritys -kilpailusta 2007.

Eero Aittola kommentoi kilpailua tällä tavalla:

”Jutussa (kilpailun esittelyjutussa SK 41/2007) on raadin valokuviin käytetty enemmän palstatilaa kuin finaaliin valittujen yritysten esittelyyn. Pitäisikö lukijoiden pystyä päättelemään mainostekstinomaisista esittelyistä, mikä on Suomen paras yritys? Miten valintakriteerien täyttymisen voi varmistaa? Millaista on vankka ja pitkäaikainen tai kestävä kasvu? Pidän kummallisena, että juuri mitään aikasarjoja yritysten saavutuksista ei artikkelissa esitetä. Onko lukijoiden osalta kyseessä imagokilpailu?”

SK:n toimittaja Kustaa Hulkko vastaa: ”Raati vastaa Suomen paras yritys -kilpailun voittajien valinnasta. Raati käyttää päätöksenteossaan selkeitä määrällisiä kriteerejä kuten esimerkiksi liikevaihdon kasvua, työpaikkojen lisäystä ja ulkomaantoiminnan osuutta ja kasvua. Nämä faktat ovat peräisin yritysten tilinpäätöstiedoista. Lopullisissa valinnoissa raati painottaa myös laadullisia piirteitä kuten esimerkiksi yritysten innovatiivisuutta ja yritysjohdon taitoa. Lukijoilta toivottiin evästyksiä raadin työtä varten – kysymyksessä ei siis ollut lukijaäänestys.”

Kaksi lukijaa kritisoi Seppo Koskinen Ravintoloiden ehdokkuutta näin:

”Mitä Sedun pulju tekee tuollaisessa kisassa? Mies edistää alkoholin suurkulutusta, polkee nuorten työntekijöiden oikeuksia ja on megalomaaninen pätkätyöllistäjä.” (Mikhail)

”Sedun yhtiöt polkevat mennen tullen työntekijöiden oikeuksia käyttämällä pätkätyön teettämiseen liittyviä porsaanreikiä. Ei tällainen firma voi olla Suomen paras yritys.” (Mikkonen)

Seppo Koskinen vastaa vuokratyövoiman käytöstä:

”Meillä on niin paljon omia työntekijöitä kuin pystymme työllistämään, koska se on aina halvempaa työtuntia kohden kuin vuokratyövoiman käyttö.”

”Vuokratyövoimaa kuitenkin tarvitaan, koska monet ravintolat ovat auki vain viikonloppuisin, joten niissä ei voida taata työntekijöille täyttä työmäärää.”

”Osa-aikatyö on sitä paitsi monien työntekijöiden – esimerkiksi opiskelijoiden – oma valinta.”

Ja alkoholin suurkulutuksesta:

”85 prosenttia Suomen alkoholin kulutuksesta tapahtuu muualla kuin ravintoloissa, joten kulutuksen ongelmistakin pääosa on muualla kuin ravintoloissa.”

”Ravintoloiden osuus alkoholin kulutuksesta oli vielä vuonna 1997 noin neljännes,. joten se on itse asiassa laskenut 10 vuodessa. Tämä elinkeino on siis hävinnyt markkinaosuutta vähittäiskaupalle, Alkolle, R-kioskeille. Olen itse lobannut sen puolesta, että suurempi osa kulutuksesta siirtyisi ravintoloihin.”

”Miksi? Siksi että jos kulutus siirtyy ravintoloihin, se pienenee huomattavasti ja on valvottua. Meidän ravintoloissamme asiakas ei saa olla niin humalassa, ettei hän hallitse itseään. Meidän ravintolamme eivät ole juottoloita vaan niissä juhlitaan ja tanssitaan.20 prosenttia SK-ravintoloiden tuloista tulee lipunmyynnistä.”

”Ellei Suomessa olisi kapakoita, meillä olisi salakapakoita. Ei kai kukaan halua kieltolakia takaisin – sehän juuri merkitsi hallitsemattoman kulutuksen aikaa.”