Tv-kanavat kamppailevat katsojista

Karri Kokko
Talous 3.7.2008 09:19

Jo joka neljännessä suomalaiskodissa tuijotetaan maksu-tv:tä. Alan keskittyminen on käynnistynyt, peliä hallitsevat kansainväliset mediajätit.
satelliittilautanen
Welho jakaa 120 kanavaa pääkaupunkiseudun kaapeliverkossa.

Teksti Pekka AnttilaKuva Petri Kaipiainen

Arvokas Rake-sali Helsingin keskustassa henkii vanhaa tunnelmaa, mutta sisällä puhaltavat uudet tuulet. Saksalaiselle mediajätille ProSiebenSatille kuuluvan TV5-kanavan johtaja Peter Behrends on tullut kertomaan suomalaisille maksutelevision uusista järjestelyistä. Saksalaiset aikovat remontoida omistamansa The Voice TV -musiikkikanavan mainosrahoitteiseksi TV5-televisiokanavaksi.

Sisältöä uudelle kanavalle tuottaa muun muassa saman yhtiön omistama Canal+. Täky on herkullinen: Canal+ on lähettänyt yksinoikeudella Suomen jalkapallomaajoukkueen otteluita maksullisilla kanavillaan, ja nyt pelejä ryhdytään näyttämään ilmaiseksi TV5:llä.

”Tämä on win-win-win-tilanne. Uusi kanava pystyy tarjoamaan laatuohjelmaa, Canal+ saa kasvavan näkyvyyden ansiosta lisää maksavia asiakkaita ja suomalainen jalkapalloilu enemmän huomiota ja ystäviä”, Behrends hehkuttaa.

ProSiebenin ilmoitus on merkki mediakentässä meneillään olevasta myllerryksestä. Omistuksia myydään, ostetaan ja järjestellään markkinatilanteen mukaan nyt hyvinkin ripeästi. Maksutonta ja maksullista yhdistellään surutta, kunhan se vain sopii omistajille.

Hyvä esimerkki tästä saatiin, kun Rake-salissa pidetystä tilaisuudesta oli ehtinyt kulua vain neljä päivää. ProSiebenSat myi Canal + -kanavat ruotsalaisen mediayhtiön Bonnierin hallitsemalle TV4 Groupille 320 miljoonalla eurolla.

Suomessa nykyään noin neljännes kotitalouksista ei tyydy ilmaiskanaviin, vaan pulittaa parikymmentä euroa tai enemmän kuukaudessa maksukanavista. Alan kasvu on ollut räjähdysmäistä, maksu-tv:n tilaajamäärät ovat kaksinkertaistuneet vuodessa. Muihin Pohjoismaihin verrattuna Suomi on kuitenkin edelleen maksutelevision kehitysmaa.

PlusTV:n toimitusjohtaja Vesa Mars uskoo, että vaikea alkuvaihe on alalla nyt ohitettu. Vielä muutama vuosi sitten ei ollut mitään varmuutta siitä, että suomalaiset innostuisivat maksullisista kanavista.

”Toimintamme on tähän mennessä ollut tappiollista, mutta tänä vuonna me saavutamme kannattavuusrajan”, Mars arvelee.

Taistelu asiakkaista on kuitenkin vasta käynnistymässä.

Kullanarvoiset kanta-asiakkaat

Kodinkoneliikkeiden myyjillä oli pitkään keskeinen rooli maksukanavien kauppaamisessa. Digiboksia ostamaan tulleelle
asiakkaalle kaupiteltiin saman tien monimutkaista kanavapakettia.

Nyt boksikauppa on laantunut, kun lähes 95 prosenttia tv-kotitalouksista on jo hankkinut digisovittimen tai -television. Kamppailu onkin keskittynyt sisältöön, ja kaikki maksutelevisioyhtiöt ovat ryhtyneet markkinoimaan tuotteitaan aggressiivisesti.

Canal+ -kanavan toimitusjohtaja Caspar Berntzen näkee tilanteessa huolestuttavia yhtymäkohtia parin vuoden takaisiin kännykkäliittymämarkkinoihin.

”Silloin ei ymmärretty, että kun myydään lyhyitä sopimuksia, asiakasuskollisuus pienenee. Tilanne on nyt hyvin samankaltainen. Kaikilla yhtiöillä on ongelmia asiakaspidon kanssa”, Berntzen kertoo.

Vaikka maksu-tv-yhtiöt pyrkivät tekemään pitkiä, vuoden mittaisia sopimuksia, asiakkaiden joukossa on paljon onnenonkijoita, jotka hakevat jatkuvasti parasta tarjousta. Internetin keskustelusivuilla annetaan neuvoja, miten kanavasopimuksista pääsee irti.

Yksi alan suurista haasteista onkin sopimuksen tehneiden asiakkaiden pitäminen tyytyväisinä ja uskollisina. Kanta-asiakkaat ovat kullan arvoisia yhtiöille, jotka ovat tehneet valtavia sijoituksia elokuvien ja urheilutapahtumien lähetysoikeuksiin.

”Maksu-tv:ssä pää on pölkyllä joka päivä. Katsoja miettii jatkuvasti, saako hän vastinetta kuukausimaksulleen. Tässä on kyse uuden, aika vaihtelevan markkinan kasvuoireilusta”, Berntzen sanoo.

Lue lisää SK:sta 27/2008.

Onko maksullisia kanavia jo liikaa? Ota osaa keskusteluun.