Tutkijatkin huomasivat: Netin joukkovoima ei takaa luotettavaa tietoa

Juho Salminen
Talous 16.9.2009 15:01

Netissä suosittelijoiden ääntä käyttää pieni vähemmistö, kertoo portugalilainen tutkimus.

Kuva Lai Seng Sin / AP / Lehtikuva.

Nettisivut pyörivät entistä enemmän joukkovoimalla. Ihmiset kertovat mielipiteitään, äänestävät, antavat tuotteille arvosanoja ja tekevät itse sisältöä.

Varsinkin tuotteiden ja palvelujen arvottaminen tähdin ja sanallisin kommentein saattaa ohjata kriittistäkin surffaajaa. Nyt käyttäjien arvioita on tutkittu.

Madeiran yliopiston apulaisprofessori Vassilis Kostakos tutki verkkokauppa Amazonia, elokuvatietopankki Internet Movie Databasea ja kirja-arviosivusto BookCrossingsia. Tulos oli, että pieni osa kävijöistä on innokkaita arvioitsijoita. Esimerkiksi Amazonin aktiivisista käyttäjistä vain viisi prosenttia on arvioinut enempää kuin kymmentä tuotetta. Vertailun vuoksi: Amazonin verkkokaupassa on jo noin 250 000 sellaista kirjaa, joiden sisällöstä voi tehdä hakuja.

”Jos kourallinen ihmisiä äänestää viittäsataa tuotetta, tulokset eivät ole välttämättä edustavia”, Kostakos kertoo MIT Technology Review -julkaisulle.

Mikä siis neuvoksi? Esimerkiksi Amazonilla on käytössä ominaisuus, jolla käyttäjä voi arvottaa toisen käyttäjän kommentteja sen mukaan, ovatko ne hyödyllisiä.

Ei ole uusi uutinen, että netin kautta ei välttämättä saa kattavaa otosta ihmisten mielipiteistä. Journalisti-lehden (8/2008) mukaan varsinkin poliittisten aiheiden verkkokeskustelijat ovat usein miehiä, keski-ikää lähenteleviä, hyvätuloisia. Hehän saavat äänensä kuuluviin jo muutenkin.

MIT Technology Reviewin jutun yhteydessä verkkokeskustelija huomauttaa humoristisesti, että tutkimuksessa kuvattu tilanne ei ole uusi. Aiemmin pientä vähemmistöä, joka ohjaa mielipiteitä, on vain kutsuttu eri nimellä: kriitikot, asiantuntijat, journalistit…

Lähde: MIT Technology Review

Keskustelu

Hmm… Mikä on ”oikeaa tietoa”? Jos 5000 vapaaehtoista ei löydä helmiä valtamerestä, niin ei niitä löydä 5 korkeasti koulutettua ja kallispalkkaista ammattilaistakaan. En vain oikein ymmärtänyt mikä uutisen pointti on…

Sen ymmärsin, miksi otsikko on niin asenteellinen:
SK pelkää crowdsourcingia, joka on mullistamassa median, ja SK toimii vanhan median ideoilla.

Kun 5 000 000 000:a kansalaistoimittajaa vastaan aletaan taistella nopeudessa, tinkimällä journalismin tasosta, on se se vihoviimeinen naula ylhäältä päin johdetun median arkkuun. Päinvastoin: SK:n pitäisi panostaa entistä voimakkaammin siihen minkä se perinteisesti on osannut: korkealaatuisen, syvällisen ja ajatuksia herättävän journalismin. Uutisten julkaisunopeudessa ja -määrässä on turha taistella Twitteriä vastaan.