Autokauppa siirtyy nettiin: tulevaisuuden myymälä on pieni ja digitaalinen

Audi testaa minimyymälää Lontoon ja Berliinin keskustassa.
Talous 24.2.2014 12:00
© Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Hämeenlinnan suunniteltu jättiautokauppa Sunny Car Center haluaa koota huippumerkit saman katon alle ja houkutella asiakkaat ympäri Etelä-Suomea.

Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa ei ota kantaa Sunny Car Centeriin mutta sanoo, että tulevaisuussa ostajan on voitava asioida myös digitaalisesti.

”Monikanavaisuus pätee uusiin ja vaihtoautoihin sekä huoltoon.”

Autokaupat ovat suuria lasitaloja vilkkaiden teiden varsilla, kalliita ylläpitää omistajille ja vaikeita saavuttaa asiakkaille. Jatkossa liike saattaa olla pieni esittelytila metropolien ydinkeskustassa. Audi on rakentanut kaksi pilottia Lontooseen ja Berliiniin ja lupaa laajentaa Audi Cityn 20 kaupunkiin lähivuosina.

Liike on virtuaalinen ja vuorovaikutteinen: valtavia, seinän kokoisia näyttöruutuja ja kosketusnäytöllisiä tietokoneita. Asiakas voi katsoa eri malleja, värejä ja lisävarusteita ja rakentaa isolle screenille mieleisensä auton.