Timtšenko suunnittelee suurta investointia suomalaiseen tilauslentoyhtiöönsä

Talous 1.8.2013 11:27

Vast’ikään Helsingin Hartwall Areenan ostanut venäläis-sveitsiläis-suomalainen oligarkki Gennadi Timtšenko on laajentamassa suomalaista liikelentoyhtiötään Airfix Aviationia. Uutistoimisto Reuters kertoo laajassa jutussaan hankkeesta, jossa Timtšenko yrittää saada Yhdysvaltain vientiluottolaitoksen Ex-Im Bankin takauksia yhdentoista uuden yhdysvaltalaisen Gulfstream-liikesuihkukoneen ostamiseen.

Kauppa maksaisi listahinnoin jopa 700 miljoonaa dollaria (530 miljoonaa euroa), riippuen tietenkin ostettavien koneiden tyypeistä. Halvin Gulfstream maksaa vajaat 16 miljoonaa taalaa eli 12 miljoona euroa ja kallein neljä kertaa sen verran.

Kauppa olisi tällä toimialalla iso, mutta ei mitenkään poikkeuksellinen Ex-Im Bankin mittakaavassa. Julkisuudessa siitä tekee kiinnostavan salamyhkäinen Timtšenko ja ennen kaikkea hänen läheinen yhteytensä Venäjän presidenttiin Vladimir Putiniin. Herrat ovat vanhoja tuttuja Pietarin-ajoilta ja Putinin on huhuttu olevan tavalla tai toisella mukana Timtšenkon bisneksissä. Virallisesti nämä huhut on jyrkästi kiistetty.

Timtšenko asuu Sveitsissä ja on Venäjän ja Suomen kansalainen. Hänen tärkein yrityksensä on öljybisneksessä toimiva Gunvor Group. Siinä hänen tärkein kumppaninsa on ruotsalainen Torbjörn Törnqvist, joka hänkin on ollut tiiviisti amerikkalaisessa julkisuudessa.

Törnqvist rahoittaa kymmenillä miljoonilla euroilla ruotsalaista Artemis-venettä ökypurjehduksen huipputapahtumassa America’s Cupissa, jota parhaillaan kisataan San Franciscossa. Artemis kaatui harjoituksissa toukokuussa ja sen miehistöön kuulunut britti, kaksinkertainen purjehduksen kultamitalisti Andrew Simpson, sai surmansa.

Hakemuksen takausten saamisesta on Reutersin mukaan Ex-Im Bankille tehnyt Helsinki-Vantaalla toimiva Airfix Aviation. Hakemus käydään läpi erittäin huolellisesti jo senkin vuoksi, että New Yorkin piirituomioistuimen syyttäjät haastoivat keväällä 2011 kaksi Gunvorin työntekijää kuultaviksi ”öljykauppaan liittyvissä asioissa”, kuten termi kuuluu. Gunvor kertoi Reutersille tekevänsä yhteistyötä syyttäjien kanssa.

Timtšenko on palkannut Ex-Im-hakemuksensa lobbariksi washingtonilaisen huippulakitoimiston Patton Boggsin. Se kertoi Reutersille olleensa asiassa yhteydessä Ex-Im Bankin lisäksi myös joihinkin Yhdysvaltain kongressin jäseniin. Sekin osoittaa, että hakemus on kaikkea muuta kuin ilmoitusasia.

Iso toimija alallaan

Timtšenkon omaisuuden arvo on talouslehti Forbesin listauksessa 14 miljardia dollaria eli rapiat kymmenen miljardia euroa. Suomalaisen lentoyhtiönsä hän perusti jo 1986. Se on Suomen ilma-alusrekisterissä kahdentoista suihkukoneen käyttäjä, mutta ei omista yhtäkään koneistaan. Omistajat löytyvät alalla yleiseen tyyliin lähinnä niin kutsutuista veroparatiisimaista.

Airfixin liikevaihto oli Taloussanomien mukaan viime vuonna noin 50 miljoonaa euroa ja yhtiö tuotti puoli miljoonaa tappiota. Vuotta aiemmin sillä oli 102 työntekijää. Valtaosa bisneksestä tulee Venäjältä, jossa Airfixillä on omat, tytäryhtiöiden operoimat terminaalit niin Pietarissa kuin Moskovassakin. Suomen valtionjohtoa yhtiö ei lennätä. Valtiolla on kilpailutuksen kautta tehty sopimus Wihuri-yhtymään kuuluvan Jetfliten kanssa.

Reutersin mukaan Airfix aikoo suurella Gulfstream-investoinnillaan korvata laivastossaan olevat ranskalaiset Falcon-koneet, joita on viisi kappaletta. Suomen rekisterissä yhtiöllä on jo nyt kolme Gulfstreamia. Uusin ja kallein kone, maailmallakin yhä hyvin harvinainen G650, ei vielä ole ehtinyt torstaina päivitettyyn uuteen rekisteriin.

Kaavailtujen konekauppojen jälkeen Airfixin laivastossa on lähes 20 nykyaikaista liikesuihkukonetta. Se tekee yhtiöstä suuren toimijan Euroopassa, jossa yksityisten suihkukoneiden käyttö on paljon harvinaisempaa kuin Yhdysvalloissa.