Tampereen sielu myydään Sanomalle – huoli median moniäänisyydestä ei hälvene toimitusjohtajan vakuutteluilla

Uutisanalyysi: Sanoman toimitusjohtaja painotti, että monissa Euroopan maissa on saatu hyötyjä keskittymisestä median moniäänisyyden kärsimättä.

Aamulehti
Teksti
Mikko Niemelä
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Mediakonsernit Sanoma ja Alma Media tiedottivat 115 miljoonan euron yrityskaupasta. Vahvasti pääkaupunkiseutulaiseksi mielletty Sanoma kertoi ostavansa mediatalo Alma Medialta Aamulehden, Satakunnan Kansan, 13 paikallislehteä ja painotalo Alma Manun.

Yrityskauppa on historiallinen, sillä vuonna 1881 perustettu Aamulehti on koko Alma Median perusta.

Sanoma ja Alma Media ovat jakaneet suomalaista mediakenttää jo vuosikymmeniä ja ne ovat pörssiyhtiöitä. Markkinoilla yrityskauppauutinen arvioitiin molempia hyödyttäväksi asiaksi: Helsingin pörssin avauduttua 11. helmikuuta molempien osakkeet nousivat useita prosentteja.

Media-alaa seuraavat analyytikot pitivät kauppaa hintansa puolesta maltillisena. Molemmat yhtiöt saavat kaupasta ”synenergiaetuja”.

Sanoman ”etu” on 13 miljoonaa vuodessa 2022 alkaen ja Alma Media kirjaa voittoa 58 miljoonaa euroa. Alma Medialle jäävät myös yhtiön ”kruununjalokivet” Iltalehti, Kauppalehti ja muut erikoislehdet.