Tampereen sielu myydään Sanomalle – huoli median moniäänisyydestä ei hälvene toimitusjohtajan vakuutteluilla

Uutisanalyysi: Sanoman toimitusjohtaja painotti, että monissa Euroopan maissa on saatu hyötyjä keskittymisestä median moniäänisyyden kärsimättä.
Talous 11.2.2020 13:41
Alma Media myy alueellisen media- ja painoliiketoiminnan Sanoma Media Finlandille 115 miljoonalla eurolla. © Jussi Nukari/Lehtikuva

Mediakonsernit Sanoma ja Alma Media tiedottivat 115 miljoonan euron yrityskaupasta. Vahvasti pääkaupunkiseutulaiseksi mielletty Sanoma kertoi ostavansa mediatalo Alma Medialta Aamulehden, Satakunnan Kansan, 13 paikallislehteä ja painotalo Alma Manun.

Yrityskauppa on historiallinen, sillä vuonna 1881 perustettu Aamulehti on koko Alma Median perusta.

Sanoma ja Alma Media ovat jakaneet suomalaista mediakenttää jo vuosikymmeniä ja ne ovat pörssiyhtiöitä. Markkinoilla yrityskauppauutinen arvioitiin molempia hyödyttäväksi asiaksi: Helsingin pörssin avauduttua 11. helmikuuta molempien osakkeet nousivat useita prosentteja.

Media-alaa seuraavat analyytikot pitivät kauppaa hintansa puolesta maltillisena. Molemmat yhtiöt saavat kaupasta ”synenergiaetuja”.