Suomi on uusien, ympäristöystävällisten tuotteiden edelläkävijä

akut
Teksti
Karri Kokko
Julkaistu yli kolme vuotta sitten
sähköauto

Onkohan Suomesta tulossa uusien, ympäristöystävällisten energiamuotojen edelläkävijä keskellä taantumaa? Ainakin kolme lupaavaa uutista viime päiviltä viittaa siihen suuntaan: Varkaudessa aloittaa uusi akkutehdas, Oulussa biojalostamo ja Kiinassa aletaan tuottaa Suomessa suunniteltua sähköautoa.
Oululaisen AMC Motorsin mopoauto Sanifer Mini-Car.

Maanantaina muurattiin Varkaudessa Eurobean Batteries –yhtiön uuden akkutehtaan peruskivi. Valmistuttuaan ensi syksynä ”Varkauden Nokiaksi” mainittu tehdas alkaa tuottaa uuden sukupolven ympäristöystävällisiä litiumakkuja muun muassa henkilöautoihin ja raskaampaan liikenteeseen. Akuista luodaan myös järjestelmiä, joissa voidaan varastoida suuriakin energiamääriä.

Tehtaan on tarkoitus toimia prototyyppinä, joka voidaan myöhemmin kopioida eri puolille maailmaa.

Tiistaina avattiin Oulussa maailman ensimmäinen kolmannen sukupolven biojalostuksen demonstraatiolaitos, jossa aletaan tutkia uusia raaka-aineita sekä tuottaa biomassasta mm. polttoaineita, paperikuituja ja kemikaaleja. Varsinaisia lopputuotteita Chempolis-yhtiö ei valmista, vaan kehittää ja lisensioi tekniikoita sekä suunnittelee ja johtaa jalostamoja.

Kolmannen sukupolven biojalostus tarkoittaa sitä, että toisin kuin aiemmat biojalostamot, Oulun laitos pystyy käyttämään hyväkseen kasvimateriaalin kokonaan. Raaka-aineina käytetään mm. olkia, ruokokasveja, maissin varsia ja sokeriruo’on puristusjätettä bagassia. Ne ovat sekä ”non-wood” että ”non-food”, eli niiden käyttämisellä säästetään metsiä, eikä kuluteta ruoaksi kelpaavia luonnonvaroja. Sellun markkinat kasvavat tällä hetkellä Kiinassa. Biopolttoaineiden valmistusteknologiasta taas ovat kiinnostuneita useat kansainväliset suuryhtiöt eri puolilta maailmaa.

Oulusta on kotoisin myös kolmas uusi aluevaltaus, suomalainen sähköauto, jota on suunniteltu yli kaksi vuotta Oulun yliopiston ja kiinalaisen Electric Vehicles -yhtiön yhteistyönä. Autot valmistetaan Kiinassa, mutta suomalaisuutta niissä on suunnittelun lisäksi Nokian renkaat ja litium-polymeeriakut.

Oululaisyhtiö AMC Motors on luvannut tuoda markkinoille vielä tänä vuonna kaksi mallia, mopoauto Sanifer Mini-Carin ja isomman GW-Saniferin. GW-Saniferin 15 kilowatin moottori kuljettaa menopeliä yhdellä latauksella noin 120 kilometriä, enimmillään 100 kilometrin tuntivauhdilla. Mopoauton ensimmäisen vuoden myyntitavoite on 2000 kappaletta, ja GW-Saniferia uskotaan ensi vuonna menevän 20 000 kappaletta Eurooppaan ja Amerikkaan.