Suomessa on Länsi-Euroopan vanhimmat autot

Talous 14.12.2012 17:00
Romutus Auto romuttamolla Vantaalla. Kuva Matti Björkman / Lehtikuva.

Vuoden 2011 lopussa Suomen autokannan keski-ikä oli 12,3 vuotta, ja meillä ajetaan keskimäärin Länsi-Euroopan vanhimmilla autoilla.

Keskimääräinen romutusikä on jo yli 20 vuotta. Saastuttavia vanhoja autoja haluttaisiinkin pois liikenteestä.

”Suomen maanteillä on vielä yli 100 000 autoa, joissa ei ole edes katalysaattoria. Hiilidioksidipäästöjen kannalta meidän vanha autokantamme on todella saastuttava ja kuluttaa paljon”, kertoo Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Vuonna 2009 muun muassa Saksassa, Italiassa ja Ranskassa käynnistettiin niin sanottu romutusohjelma, jossa kuluttajia kannustettiin vaihtamaan uudempaan autoon tarjoamalla tuhansien eurojen rahallista korvausta.

Tilanne koski niitä maita, joissa on omaa autoteollisuutta. Saksassa tukea myönnettiin myös ulkomaalaisten automerkkien hankintaan.

Kyseessä oli vahvasti poliittinen ratkaisu, jolla haluttiin tukea taantumasta kärsivää kotimaista autoteollisuutta. Autokauppaa haluttiin vauhdittaa, jotta tehtaat pyörisivät ja sitä kautta vältyttäisiin irtisanomisilta ja lomautuksilta.

Myös Suomessa oli vastaava kolmen kuukauden mittainen kampanja, joka päättyi marraskuun lopulla.

”Kun kuluttaja vei auton romutettavaksi ja osti uuden auton, hän sai 500 euron hyvityksen. Käytetyn auton kohdalla hyvitys oli 200 euroa. Kampanjan suosiosta ei ole tarkkaa tietoa, sillä tilastoja ei ole vielä käytettävissä”, Rissa kertoo.

Kampanja toteutettiin pelkästään autoalan omin voimin: automaahantuojien ja vähittäiskaupan tempauksena. Alan yhteinen toive on, että valtio tulisi jatkossa mukaan ja osallistuisi romutusmaksukustannuksiin vaikka 50 prosentin osuudella.