Starbucks aloittaa alkoholinmyynnin Yhdysvalloissa

Kahvilaketju haluaa myös ilta-asiakkaita.
Talous 11.4.2014 04:30
© Janne Tervamäki

Helsingin keskustassa Pohjoisesplanadin ja Keskuskadun kulmauksessa on elävä näyteikkuna. Siinä, missä aiemmin mainostettiin kirjoja, istuu täysiä pöydällisiä nuoria juttelemassa toistensa kanssa tai uppoutuneena Applen laitteeseensa.

Akateemisen kirjakaupan lehtiosaston muuttuminen maailman kuuluisimman kahvilaketjun Suomen lippulaivaliikkeeksi on saanut ihmiset jonottamaan erikoiskahveja ja amerikkalaista elämystä. Ruuhka luo kiihkoa ja herättää kiinnostusta. Starbucks-elämys on yhdistelmä pikaruokaravintolan toimintatapaa ja korostettua henkilökohtaisuutta.

Starbucks on toista maata kuin keskieurooppalainen pöytiintarjoilukahvila, ja sen saapuminen Helsingin keskustaan on tuntunut olleen pienessä määrin samanlainen kansainvälistymiskokemus kuin McDonald’sin ensimmäisten liikkeiden avaaminen Suomessa 1980-luvulla.