SM-liiga: mainokset veivät tytöiltä musiikin ja katsojilta palvelun

SK:n toimitus
Talous 4.4.2009 15:15

SM-liigaottelun pelikatkolla ei ehditä soittaa musiikkia cheerleader-tanssitytöille.

SM-liigaAikaa ei ole siihenkään, että pelin huippuhetkiä näytettäisiin isolla tv-näytöllä, jumbolla.

Aika menee siihen, että jumbolla pyöritetään tv-mainoksia.

Tytöt tanssivat ilman musiikkia, se soi mainosten jälkeen ehkä muutaman sekunnin. Maalit ehtivät sentään pyörähtää jumbon näytöllä, mutta esimerkiksi jäähyn aiheuttaneet tilanteet hyvin harvoin. Muutaman kerran kaudessa jääkiekko-ottelussa käyvällä katsojalla jää helposti huomaamatta tärkeitä asioita, sen verran nopea peli jääkiekko on.

SM-liigan toimitusjohtaja Jukka-Pekka Vuorinen myöntää, että yleisön palveleminen on unohtunut seurojen myydessä mainoksia jumbolle.

”Meillä on tavallisissa peleissä vähän vaisu tunnelma. On laitettu tonnin mainokset jumbolle”, Vuorinen toteaa.

Tavallinen katsoja siirtyy hakemaan ruokaa. Sitä saa tosin odottaa usein niin pitkään, että seuraava erä ehtii jo alkaa.

Alkoholissa kate on parempi kuin ruoassa. Alkoholimyynnin puolella onkin enemmän palvelupisteitä ja vähemmän jonoa.

Yritysvierailla tilanne on tietysti toinen. Aitioissa juotavaa riittää ilman jonotusta ja ruoka odottaa seisovassa pöydässä valmiina erätauon alkaessa.

Tavallisesta katsojasta alkaa tuntua, että kotisohvalla olisi mukavaa. Voisi nauttia hyvästä televisiotuotannosta, joka näyttää kaikki parhaat palat moneen kertaan monesta eri suunnasta ammattitaitoisten selostajien analyysin kera. Ruokaa ja kylmää juomaa saisi jonottamatta, eikä tarvitsisi järkyttyä jääkiekko-otteluiden riistohinnoista.

Seuroille ei ole yhdentekevää, onko tavallinen katsoja hallissa vai kotisohvalla. Pääsylippujen myynti on itse asiassa niille kohtalonkysymys.

Karkeasti luokiteltuna pääsylipuista saadaan 40 prosenttia tuloista ja mainospaikkamyynnistä toiset 40 prosenttia.

Niin Vuorinen kuin Suomen Kuvalehden sähköpostikyselyyn osallistuneet SM-liigaseurojen toimitusjohtajatkin uskovat yritystapahtumien suosion säilyvän vahvana taantumasta huolimatta.

”Yritysten tulee taloudellisesti heikkoinakin aikoina panostaa asiakkuustyöhön. Jääkiekkotapahtuma on erittäin kilpailukykyinen vaihtoehto taloudellisesti, logistisesti ja elämyksellisesti”, vastaa HIFK:n toimitusjohtaja Jukka Valtanen.

Myös kausikorttimyynnin intohimoisille faneille uskotaan säilyvän ensi kaudella kuluvan kauden tasolla.

Sen sijaan yksittäisten lippujen myynti on vielä iso kysymysmerkki. Tähän vaikuttaa kunkin seuran menestys, mutta myös tavallisen kuluttajan reagointi taantumaan.

”Uskomme lipunmyynnin säilyvän ennallaan, koska yleensä talouslaman aikana ihmisillä on enemmän aikaa ja yksittäisen lipun hinta alkaa noin kahdeksasta eurosta ylöspäin. Se on jokaisen kukkarolle sopiva. Ottelu vie ajatukset pois lamasta”, vastaa Tapparan toimitusjohtaja Mikko Leinonen.

Kahdeksalla eurolla tosin pääsee vasta seisomapaikoille. Hyvä istumapaikka maksaa jo useamman kympin hengeltä. Esimerkiksi isä ja kaksi lasta saavat tuhlattua lippuihin, hampurilaisaterioihin, jätskeihin ja fanituotteisiin helposti sata euroa yhden ottelun aikana.

Teksti Teppo Kuittinen
Kuva Hannu Lindroos

Keskustelu