Viiden yhtiön maailma

Digiajan jättiyhtiöt ovat luoneet uuden ajan valvontakapitalismin. Ne tekivät ihmisten käyttäytymisestä kauppatavaraa.

Talous 14.08.2020 06:00
Teksti Tommi Melender Kuvitus Vesa Lehtimäki

Googlen perustajat Sergei Brin ja Larry Page elivät vuosituhannen vaihteessa tukalaa aikaa. Hakukoneyhtiöön rahojaan laittaneet pääomasijoittajat vaativat näyttöjä tuloksentekokyvystä. Oli keksittävä, miten Google tekee rahaa.

Ja Brin ja Page keksivät. Samalla he tulivat mullistaneeksi internetin kaupallisen logiikan.

Alun perin Google keräsi tietoa käyttäjistään vain parantaakseen tuotteitaan ja palveluitaan, mutta todellinen kultakaivos avautui, kun yhtiö valjasti paisuvat tietovarantonsa mainonnan palvelukseen.

Mitä paremmin Google pääsi perille käyttäjiensä tarpeista, toiveista, haaveista ja paheista, sitä tarkemmin se pystyi lukemaan heitä ja kohdistamaan heille mainoksia, jotka juuri sillä hetkellä vaikuttivat heihin tehokkaimmin.

Sisältö