Sijoittajat pumppaavat ennätysmäärin rahaa lentäviin takseihin, kaupallisen toiminnan odotetaan alkavan Euroopassa jo 2024–2025

Ensin lentotaksit tulevat todennäköisesti keskustojen ja lentoasemien väliseen liikenteeseen, sillä nousu- ja laskeutumispaikkoja on alkuun vähän.

ilmailu
Teksti
Mika Horelli

Epäilykset siitä, että lentävät taksit kuuluisivat lähinnä tieteiskirjallisuuden utopioihin saavat tällä hetkellä kylmää kyytiä sijoittajilta. He ovat investoineet tämän vuoden aikana ennätykselliset 3,7 miljardia euroa startup-yrityksiin, jotka kehittävät sähköllä lentäviä takseja. Kysymys on vuosiennätyksestä, vaikka luku sisältää vasta vuoden kahdeksan ensimmäistä kuukautta.

Riskisijoittajat näkevät lentävien taksien olevan jo lähitulevaisuudessa kultakaivos. Niiden odotetaan viimeistään vuosikymmenen puolivälistä alkaen mullistavan varsinkin suurimpien asutuskeskittymien liikenteen. Toukokuussa investointipankki Morgan Stanley arvioi, että uuden UAM-teknologian (Urban Air Mobility) markkinoiden arvo on vuoteen 2040 mennessä biljoona dollaria eli noin 850 miljardia euroa.

Jo nyt muun muassa Los Angelesissa tai Brasiliassa rikkain väestönosa käyttää säännöllisesti helikoptereita päivittäiseen työmatkaliikenteeseen välttääkseen ruuhkat. Uusi teknologia tuo saman mahdollisuuden, mutta murto-osalla helikopterien käytön kustannuksista.

 

Pystysuoraan nousevat ja laskeutuvat eVTOL-lentotaksit (electric vertical takeoff and landing) eivät tarvitse kiitoratoja, vaan ne nousevat suoraan esimerkiksi talojen katoille rakennetuilta laskeutumistasoilta. Sähkökäyttöisinä ne ovat myös erittäin hiljaisia eivätkä tarvitse suoja-alueita lentomelun vuoksi.