Ruoan verkkokauppa kasvaa nopeasti – mutta on yhä kannattamatonta
Ruoan verkkokauppa kasvaa nopeasti pääkaupunkiseudulla. Alan markkinajohtaja, HOK-Elannon Kauppakassi-palvelu kolminkertaisti viime vuonna myyntinsä. Kasvu on jatkunut tämän vuoden puolella.
”Tällä hetkellä ollaan suurin piirtein 10 miljoonan euron myyntitasolla, mikä vastaa keskikokoisen S-marketin myyntiä”, HOK-Elannon verkkokaupan kehityspäällikkö Jukka Ranua sanoo.
Suurista kasvuluvuista huolimatta ruoan verkkokauppa ei ole vielä kannattavaa kenellekään alan toimijalle – ei Suomessa eikä oikein muuallakaan.
Ranuan käsityksen mukaan ainoastaan brittiläinen Tesco on ilmoittanut tekevänsä verkossa kannattavaa ruokakauppaa.
Ruoan verkkokaupassa Iso-Britannia on edelläkävijä. Googlen Consumer Barometer -tutkimuksen mukaan Isossa-Britanniassa 11 prosenttia väestöstä on ostanut ruokaa netistä viime vuoden aikana. Suomessa luku on vain yksi prosentti.