Rikastu ilmaisella

Karri Kokko
Talous 9.11.2007 08:37

Internetin rahavirrat pirstoutuvat yhä pienemmiksi puroiksi. Nyt niihin pääsee käsiksi myös tavallinen verkon käyttäjä, joka osaa tuottaa kiinnostavaa sisältöä.petri kokko

Suomessa ollaan uuden internetin hyödyntämisessä lapsenkengissä,
arvioi Googlen maajohtaja Petri Kokko.

Teksti Sami Kuusela
Kuva Tommi Tuomi
(SK 45/2007)

”Sukutapaamisissa kerron vain tekeväni jotain nettijuttuja”, hymähtää Janne Hainari, 21. ”Suurin osa ihmisistä ei edes ymmärrä, miksi joku mainostaisi nettisivuilla.”

Hainari on internet-yrittäjä. Hänen suosituin sivustonsa Arcade.fi tarjoaa ilmaisia nettipelejä. Se on kuin mikä tahansa pelisivusto, mutta kilpailijoistaan sen erottaa pelien määrä. Sivuilta löytyy satoja yksinkertaisia pelejä, joiden seurassa saa tuhlattua työpäivänsä tai vapaa-aikansa.

Arcade.fin tuotot tulevat mainonnasta. Pelit Hainari ostaa esimerkiksi Intiasta, missä ohjelmointityö on reilusti halvempaa kuin Suomessa.

Olisi helppo nauraa sivuston turhuudelle, ellei Hainari tienaisi liiketoimillaan reilusti enemmän kuin tavallisia töitä tekemällä. Innokas Hainari rikastuu ilmaisen verkkosisällön ja nettimainonnan yhdistelmällä.

Hainarin sivustot eivät keimaile ultratyylikkäällä ulkoasulla tai viimeisimmillä nettikeksinnöillä. Sisältö on selkeää, ymmärrettävää ja hauskaa. Sivuilla on yksi päätarkoitus: tuottaa omistajalleen rahaa. Se onnistuu, kun sivuille houkutellaan mahdollisimman suuri määrä kävijöitä ja heille näytetään mainoksia.

Juuri nyt internetissä tapahtuu kaikki se, mistä World Wide Webin alkuaikoina haaveiltiin. Verkko on muuttunut yhteisöjen kasautumaksi, jossa käyttäjät jakavat tietoa, elämyksiä ja osaamista samoista asioista kiinnostuneiden kanssa. Internet-julkaisemisesta on tullut helppoa ja halpaa.

Myös bisnes kukoistaa, kun hulluimmatkin ideat voidaan toteuttaa nopeasti ja tutkia, olisiko maailmalla niille yleisöä. Suomessa ollaan kuitenkin jälkijunassa. Vuosituhannen vaihteen it-kuplan krapula on kestänyt jo yli puoli vuosikymmentä. Onneksi Hainarin kaltaiset nuoret miehet eivät ehtineet edellisiin bileisiin.

”Vielä tälläkin hetkellä yleiskäsitys varsinkin perinteisessä mediassa on, ettei verkossa voi tienata”, Hainari nauraa.

15 miljardin harrastus

”Jos katson lukuja ja vertaan niitä potentiaaliin, olemme netin kaupallisessa hyödyntämisessä tässä maassa täysin lapsenkengissä”, huokaisee Googlen Suomen ja Ruotsin maajohtaja Petri Kokko. ”Varsinkin kun olemme omasta mielestämme teknologisesti niin edistyksellisiä. On hämmentävää, että tässä asiassa olemme näin kehittymättömiä.”

Uuden verkon, josta käytetään myös nimeä web 2.0, keskeisin asia on käyttäjien luoman sisällön jakelu mahdollisimman laajalle ja helposti. Esimerkiksi blogit ja video- ja valokuvasivustot ovat web 2.0:aa puhtaimmillaan.

Sisällöllä on ollut tähän asti vaikea tehdä rahaa internetissä. Sisällön tuottamisen kustannukset suhteessa siitä saatavaan tuloon ovat olleet liian suuret. Verkossa kukaan ei halua maksaa artikkeleista, kuvista, videoista tai mistään muustakaan materiaalista – poikkeuksena porno ja ajankohtainen taloustieto.

Web 2.0:n myötä tästä pulmasta on päästy. Kun materiaalia voi ladata verkkosivuille kuka tahansa, internet-yrittäjä saa sivuilleen sisällön periaatteessa ilmaiseksi. Yhden sivun ei tarvitse tuottaa paljoakaan rahaa, koska yhdessä palvelussa voi olla lukematon määrä mainoksilla höystettyjä sivuja.

Nykyaikaista internet-yhteisöä voidaan pyörittää muutaman hengen porukalla. Palvelun rakentamiseen ei tarvita kovapalkkaisia ohjelmoijia, se voidaan rakentaa netistä ilmaiseksi ladattavan ohjelma-alustan ympärille. Edes nettikaistan kulut eivät nouse suuriksi, vaikka palvelu keräisi satojatuhansia tai miljoonia käyttäjiä. Jos idea on hyvä, pikku yhtiön arvo saattaa nousta tähtitieteelliseksi. Arvo muodostuu pääasiassa käyttäjien määrästä.

Suurin tuhkimotarina tähän asti on ollut suomalaistenkin suosima Facebook-yhteisö, joka sai alkunsa opiskelijan harrastuksenaan rakentamasta verkostopalvelusta. Pari viikkoa sitten Microsoft ilmoitti ostaneensa Facebookista 1,6 prosentin osuuden 240 miljoonan dollarin kauppahinnalla. Kaupassa määriteltiin hassutteluun keskittyneen sivuston arvoksi 15 miljardia dollaria.

Lisää aiheeseen liittyviä linkkejä
Google AdSense
TradeDoubler
Kalastajat.com
Puhelimeni.fi
Vastavalo.fi
Floobs
Vailoma
Sumpli

Keskustelu