Puumanaisen ja nuoren miehen suhde mainoksessa poiki valituksia

Hanna Hihnala
Talous 14.10.2009 11:22

Atria on mainokseen tyytyväinen. Viime vuonna DNA sai Kuluttajavirastolta sapiskaa partiotyttömainoksesta.

Nainen ja mies Nainen ja mies viettävät yhdessä hetkiä Atrian mainoksessa. Kuva Atria

Atria Fresh -mainoksessa vanhempi nainen hakkailee selkeästi nuorempaa miestä. Mainos on herättänyt huomiota katsojien keskuudessa niin hyvässä kuin pahassakin.

Osa on sitä mieltä, että mainos on loukkaava ja siinä esiintyvä mies näyttää lähes alaikäiseltä naisen rinnalla. Keskustelupalstoilla mainosta puolustetaan myös humoristisena ja tarinaltaan hyvänä.

Atrian markkinoinnin ja tuotekehityksen sekä kaupallisten toimintojen johtaja Jarmo Lindholm painottaa, ettei mainoksen tehtävänä ole herättää keskustelua sukupuoliasenteista tai puumailmiöstä.

”Haluttiin sellainen juoni tarinaan, että ihmiset kiinnostuvat tuotteesta ja kokeilevat sitä. Molemmat mainoksessa esiintyvät ovat aikuisia ihmisiä, miehen ikä on 27 vuotta eli hän ei todellakaan ole alaikäinen”, Lindholm sanoo.

Seksuaaliviritteisen mainoksen tarinassa nainen huomaa nuoremman miehen ja aloittaa suhteen tämän kanssa. Mainoksessa nähdään väläyksiä yhteisistä hetkistä. Mainoksen lopussa nainen istuu yksin puiston penkillä pudistellen päätään ja syö salaattia.

Kampanjan takana on iso lanseeraus. Päätökset mainoksen käsikirjoituksesta tehtiin keväällä ja kuvaukset hoidettiin kesällä. Mainoksen asetelma pohjautuu ideaan vaihdosta tuoreempaan.

Voisiko mainoksessa siis olla vanhempi mies siloposkisen nuoren tytön kanssa?

”Asetelmia voi olla monenlaisia. Nyt valittiin tämä”, Lindholm kommentoi.

Valituksia on tullut

Lindholmin mukaan mainoksesta on tullut Atrialle palautetta suuntaan jos toiseen.

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on saanut muutamia lausuntopyyntöjä mainoksesta. Perusteina on esitetty esimerkiksi, että mainoksissa on selkeitä seksuaalisia vihjailuja joilla ei ole mitään tekemistä ruoan kanssa.

MEN ei ole ottanut asiaa käsittelyyn, sillä aikaisemman ratkaisukäytännön perusteella lausuntoon ei ole aihetta.

”Ei mitään erityistä tapausta ole yksilöity, mutta DNA voisi olla yksi esimerkki”, sanoo lakimies Paula Paloranta, neuvoston sihteeri.

Myös Kuluttajavirastoon on tehty valituksia mainoksesta. Niitä on tullut yhteensä seitsemän, joista neljä on koskenut mainoksen moraalia. Mainosta on esimerkiksi pidetty moraalittomana ja seksistisenä.

”Seuraavaksi arvioidaan mainosta ja todetaan, onko aihetta jatkotoimenpiteisiin”, kertoo tiedotuspäällikkö Laura Salmi.

Asetelmaa toisinpäin ei hyväksytty

Viime vuonna DNA:n partiotyttömainoksista tuli useita ilmoituksia Kuluttajavirastoon. Mainoksissa neljä partioasuun puettua nuorta naista ja heitä vanhempi mies seikkailivat erilaisissa tilanteissa.

Kuluttajat pitivät mainoksia seksistisinä ja näkivät niissä viitteitä seksuaalisesta hyväksikäytöstä.

Kuluttajaviraston mukaan mainokset sisälsivät stereotyyppisiä mielikuvia, jotka ovat ihmisarvoa alentavia. Virasto neuvotteli DNA:n kanssa mainoksista ja yritys lopetti mainosten esittämisen.

Mainonnan eettinen neuvosto ei löytänyt huomautettavaa partiotyttömainoksesta. Neuvoston lausunnon mukaan mainos oli humoristinen ja siinä oli käytetty sen kaltaisia tyylikeinoja, että ne eivät olleet vakavasti otettavissa.

Hyvä mainos herättää tunteita

Atrian Jarmo Lindholmin mukaan mainoskampanja on tunnuslukujen valossa ollut onnistunut negatiivisesta palautteesta huolimatta. Tuotteiden tunnettuus on kasvanut ja kampanja on herättänyt mielenkiintoa.

Mainosta pidetään hyvänä jos se jää mieleen ja herättää tunteita. Onko sitten aiheita, joihin ei mainoksissa sovi tarttua vaikka ne herättäisivät tunteita?

”Varmasti on sellaisia aiheita, moniakin. Teemme päätöksiä mainoksista myös yrityksen arvojen mukaan”, Lindholm sanoo.

Katso mainos Atrian sivuilla.

Osallistu keskusteluun: Toimisiko mainos toisinpäin – vanhempi mies ja nuori nainen?

Keskustelu

Itse mietin kyllä jo kun ensimmäisen kerran näin mainoksen, että missähän vaiheessa sitä alkaa joku jo tästäkin valittamaan. Mainoshan on onnistunut tässä tilanteessa, kun puhetta aiheesta nousee. Väkisin siinä nousee esiin myös se tuote jota mainostettiin.

Säätäkää nyt vielä hysteerisyydessä joku naurettava laki, niin saa taas suomalaiset nauraa ihmisten tyhmyydelle.

Emäntä on noita nyt muutaman satsin syönyt, pitääkö olla huolissaan. Muuttuuko emäntä puumanaiseksi(tm)?

En kommentoi Atrian mainosta enempää, koska se on mielestäni kaikin puolin ok, mutta miksi Muksu-puuroa mainostava pätkä ei herätä keskustelua vaikka syytä olisi. Mainoksessa pieni lapsi kuikuttelee ruokapöydässä koska tarjottava ruoka ei kelpaa. Sitten vaihdetaan puuroa ja kiukuttelu loppuu siihen. Samalla kuuluu selostus” kyllä muksu tietää” ja ”jos muksu saisi valita…” Eikö tämä asia ole tullut jo selväksi, kun meitä eri medioiden kautta on tästä asiasta valistettu jo vuosia : Muksu EI SAA valita! Valinta kuuluu aikuiselle. Ko. puuroa syövät lapset ovat vielä niin pieniä, ettei heiltä saa vaatia vielä tämän tason päätöksiä.

Eniten mulla risoo tässä se tosiasia, että jos samanlainen mainos olisi tehty kääntämällä sukupuoliroolit toisin päin, olisi noussut hillitön haloo ja prinsessat olisivat vaatineet vähintäänkin mainoksen hyväksyjän eroa ja kaikkien Atrian tuotteiden boikottia.

Jos tämä yhteiskunta olisi naisten johtama, olisi mainosta tulkittava huomattavasti ankarammin. Ja mitä tasa-arvoisempia naisista tulee, niin todellakin sitä enemmän asioita on arvioitava samoilla kriteereillä kuin miehiä koskien.

Jutussa mainittu DNA:n mainos taas oli yksinkertaisesti huonoa makua: siinä ei viitattu naisiin vaan koulu- tyttöihin.

Mistähän tällainen puumanainen -ilmiö putkahti? Vaikuttaa tyhjältä höpinältä. Tätä ennen suurin osa suomalaisista on aina ollut sitä mieltä, että ikäero ei vaikuta kun ollaan rakastuneita. Ehkä Yhdysvalloissa on nyt tällainen puumamuotioikku, koska siellä kehityksessä mennään tuossa vaiheessa, mutta Suomessa naiset eivät kysele keneltäkään, saako aloittaa suhteen itseään huomattavasti nuoremman kanssa.

Jo vuosikymmeniä olemme saaneet tottua siihen, että mies- ja naisnäyttelijöiden todellinen ikäero esim. elokuvissa ja tv-sarjoissa on helposti 25 vuotta. Emme edes huomaa sitä: se on maailman tapa.
Jack Nicholson ja Helen Hunt, As good as it gets, Clint Eastwood ja Meryl Streep Hiljaisissa silloissa, Johnny Depp ja Marion Cotillard Public Enemies, Penelope Cruz ja Lluis Homar sekä Jose Luiz Comes viimeisessä Almodovarissa…. On itse asiassa vaikea löytää elokuvaa jossa pääparin näyttelijät olisivat samanikäisiä tai puhumattakaan että nainen olisi vanhempi.

TV-sarjoissa sama kaava toistuu. Usein äitiä ja poikaa näyttelevien ikäero on alle 10 vuotta ja pariskuntaa näyttelevien ikäero 20-30 vuotta ja mies vanhempi.

Eli vanhempi mies nuorempi nainen on varsin tavallinen yhdistelmä – niin tavallinen, että emme huomaakaan sitä.

mutta eikö ole hieno ja tiheä tunnelma siiinä mainoksessa?

”Voisiko mainoksessa siis olla vanhempi mies siloposkisen nuoren tytön kanssa?”

Ei tietenkään voisi. Siitähän nousisi ihan helvetillinen haloo. Varmasti olisi mainonnan eettinen neuvosto kimpussa heti ja mainos vedettäisiin markkinoilta pikaisesti.

On ihan oikein, että näitä kaksoisstandardeja ja vallitsevaa kaksinaismoralismia nostetaan vihdoin esille. Vaikenemisen ja feministisen hirmuvallan aika on auttamatta ohi.

Ei muuten mainonnan eettinen neuvosto välttämättä sanoisi mitään. Juurihan tuossa jutussa sanotaan että se jätti dnan partiotyttömainoksenkin nuhtelematta. Mikä on ihan hyvä.

”Juurihan tuossa jutussa sanotaan että se jätti dnan partiotyttömainoksenkin nuhtelematta.”

Kun ei ehtinyt sitä tuomita. Mainoshan vedettiin pois heti kun paheksunta ja uhkailu alkoi.

Luetunymmärtäminen haloo: ”Mainonnan eettinen neuvosto ei löytänyt huomautettavaa partiotyttömainoksesta. Neuvoston lausunnon mukaan mainos oli humoristinen ja siinä oli käytetty sen kaltaisia tyylikeinoja, että ne eivät olleet vakavasti otettavissa.”

Ei ehtinyt muka tutkia?

”Ei ehtinyt muka tutkia?”

Ei ehtinyt sitä tuomita, kirjoitin. Miksi olisi tuominnut mainoksen, joka oli jo, painostuksen tuloksena, vedetty pois markkinoilta?

Kuluttajavirasto on suurennuslasin alla. Muuttaako se linjaansa, vai kohteleeko se samalla tavalla molempia sukupuolia. En pistäisi rahojani likoon jälkimmäisen vaihtoehdon puolesta.

Mainoshan loppuu niin, että tämä keski-ikäinen nainen syö niskat lysyssä salaattiaan tyyliin ”anteeksi, että uskalsinkaan kuvitella edes tuollaista” ja hymähtää ajatuksilleen. Olis sitten **kele edes tyytyväinen itseensä, jos noin tosissaan tapahtuisi, mutta kuvittelee vain tuollaisia pikalounaallaan puiston penkillä. Plääh – turhaa meteliä mokomista…

Ihan ookoo mainos. Hyvä oivallus, uusi ilmiö otettu nopeasti ”hyötykäyttöön”.

Kiva idea tässä mainoksessa! Samoin oli DNA:n partiotytöissä. Nykyiset mainokset ovat liian samanlaisia ja tylsiä, mikään ei erotu joukosta.

SARVISELLE TERVEISIÄ..

Tässäpä hiukan todellisuutta Suomalaisille jotka elävät fantasia/unelma maailmassa.
Tervetuloa maanpinnalle.
Tosi elämässä tapahtuu näin.

Frederik/ Ilkka Sysimetsä 30 vuotta nuorempi avovaimo.
Einojuhani Rautavaara 29 vuotta nuorempi vaimo.
Sauli Niinistö 29 vuotta nuorempi vaimo.
Pertti Ukkola 28 vuotta nuorempi vaimo.
Paavo Lipponen 26 vuotta nuorempi vaimo.

Naisista tulee mieleen näin äkkiseltään

Aira Samulin 19 vuotta nuorempi aviomies.
MINÄ ITSE 17 vuotta nuorempi aviomies.

Että kehtaattekin hakua puumanaiseksi kun kerranki nainen tekee mitä miehet on kautta vuosituhansien tehnyt.

Te ihmiset jotka mokomasta metelin nostatte olette saivartelijoita jolle näköjään on helpompaa päästä hakkumaan toisia ennekuin katsotte itse peiliin että mitäs olisi itsessänne moittimista.
esim.
Alkoholismi
Väkivalta
Ylpeys (turhamaisuus)
Kateus
Viha
Laiskuus
Ahneus
Ylensyönti
Himo
Tekopyhyys

Älä sano, Annappa veli, kun otan roskan silmästäsi? Ethän sinä näe edes hirttä omassa silmässäsi. Sinä tekopyhä.