Puumanaisen ja nuoren miehen suhde mainoksessa poiki valituksia

Talous 14.10.2009 11:22

Atria on mainokseen tyytyväinen. Viime vuonna DNA sai Kuluttajavirastolta sapiskaa partiotyttömainoksesta.

Nainen ja mies Nainen ja mies viettävät yhdessä hetkiä Atrian mainoksessa. Kuva Atria

Atria Fresh -mainoksessa vanhempi nainen hakkailee selkeästi nuorempaa miestä. Mainos on herättänyt huomiota katsojien keskuudessa niin hyvässä kuin pahassakin.

Osa on sitä mieltä, että mainos on loukkaava ja siinä esiintyvä mies näyttää lähes alaikäiseltä naisen rinnalla. Keskustelupalstoilla mainosta puolustetaan myös humoristisena ja tarinaltaan hyvänä.

Atrian markkinoinnin ja tuotekehityksen sekä kaupallisten toimintojen johtaja Jarmo Lindholm painottaa, ettei mainoksen tehtävänä ole herättää keskustelua sukupuoliasenteista tai puumailmiöstä.

”Haluttiin sellainen juoni tarinaan, että ihmiset kiinnostuvat tuotteesta ja kokeilevat sitä. Molemmat mainoksessa esiintyvät ovat aikuisia ihmisiä, miehen ikä on 27 vuotta eli hän ei todellakaan ole alaikäinen”, Lindholm sanoo.

Seksuaaliviritteisen mainoksen tarinassa nainen huomaa nuoremman miehen ja aloittaa suhteen tämän kanssa. Mainoksessa nähdään väläyksiä yhteisistä hetkistä. Mainoksen lopussa nainen istuu yksin puiston penkillä pudistellen päätään ja syö salaattia.

Kampanjan takana on iso lanseeraus. Päätökset mainoksen käsikirjoituksesta tehtiin keväällä ja kuvaukset hoidettiin kesällä. Mainoksen asetelma pohjautuu ideaan vaihdosta tuoreempaan.

Voisiko mainoksessa siis olla vanhempi mies siloposkisen nuoren tytön kanssa?

”Asetelmia voi olla monenlaisia. Nyt valittiin tämä”, Lindholm kommentoi.

Valituksia on tullut

Lindholmin mukaan mainoksesta on tullut Atrialle palautetta suuntaan jos toiseen.

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on saanut muutamia lausuntopyyntöjä mainoksesta. Perusteina on esitetty esimerkiksi, että mainoksissa on selkeitä seksuaalisia vihjailuja joilla ei ole mitään tekemistä ruoan kanssa.

MEN ei ole ottanut asiaa käsittelyyn, sillä aikaisemman ratkaisukäytännön perusteella lausuntoon ei ole aihetta.

”Ei mitään erityistä tapausta ole yksilöity, mutta DNA voisi olla yksi esimerkki”, sanoo lakimies Paula Paloranta, neuvoston sihteeri.

Myös Kuluttajavirastoon on tehty valituksia mainoksesta. Niitä on tullut yhteensä seitsemän, joista neljä on koskenut mainoksen moraalia. Mainosta on esimerkiksi pidetty moraalittomana ja seksistisenä.

”Seuraavaksi arvioidaan mainosta ja todetaan, onko aihetta jatkotoimenpiteisiin”, kertoo tiedotuspäällikkö Laura Salmi.

Asetelmaa toisinpäin ei hyväksytty

Viime vuonna DNA:n partiotyttömainoksista tuli useita ilmoituksia Kuluttajavirastoon. Mainoksissa neljä partioasuun puettua nuorta naista ja heitä vanhempi mies seikkailivat erilaisissa tilanteissa.

Kuluttajat pitivät mainoksia seksistisinä ja näkivät niissä viitteitä seksuaalisesta hyväksikäytöstä.

Kuluttajaviraston mukaan mainokset sisälsivät stereotyyppisiä mielikuvia, jotka ovat ihmisarvoa alentavia. Virasto neuvotteli DNA:n kanssa mainoksista ja yritys lopetti mainosten esittämisen.

Mainonnan eettinen neuvosto ei löytänyt huomautettavaa partiotyttömainoksesta. Neuvoston lausunnon mukaan mainos oli humoristinen ja siinä oli käytetty sen kaltaisia tyylikeinoja, että ne eivät olleet vakavasti otettavissa.

Hyvä mainos herättää tunteita

Atrian Jarmo Lindholmin mukaan mainoskampanja on tunnuslukujen valossa ollut onnistunut negatiivisesta palautteesta huolimatta. Tuotteiden tunnettuus on kasvanut ja kampanja on herättänyt mielenkiintoa.

Mainosta pidetään hyvänä jos se jää mieleen ja herättää tunteita. Onko sitten aiheita, joihin ei mainoksissa sovi tarttua vaikka ne herättäisivät tunteita?

”Varmasti on sellaisia aiheita, moniakin. Teemme päätöksiä mainoksista myös yrityksen arvojen mukaan”, Lindholm sanoo.

Katso mainos Atrian sivuilla.

Osallistu keskusteluun: Toimisiko mainos toisinpäin – vanhempi mies ja nuori nainen?