Resepti ruuhkiin

Lontoossa ruuhkamaksut vähensivät liikennemääriä ja pienhiukkaspäästöjä.

raha 09.03.2018 06:00
Tuukka Saarimaa

© JANNE TERVAMÄKI

Helsingin hallinto-oikeus kumosi äskettäin Helsingin kaupungin suunnitelmat muuttaa Länsiväylä, Turunväylä, Hämeenlinnanväylä ja Lahdenväylä kehä I:n sisäpuolelta asuinkaduiksi eli kaupunkibulevardeiksi.

Yhtenä syynä oli se, että kaupunkibulevardien myötä sisääntuloväylät ruuhkautuisivat ja liikenteen sujuvuus kärsisi. Pelkona oli myös liikenneturvallisuuden heikkeneminen sisääntuloväylille rakennettavien asuinrakennusten myötä.

Jo ennen hallinto-oikeuden päätöstä kaupunkibulevardeja on moitittu siitä, että niiden varrella ilmanlaatu olisi huono liikenteen takia.

 

Helsingin kaupunki on tarjonnut ratkaisuksi julkisen liikenteen lisäämistä ja pohdinnassa on myös ruuhkamaksujen käyttöönotto.

Ruuhkamaksut ovat käytössä useissa suurissa kaupungeissa ja tutkimustietoa niiden vaikutuksista julkaistaan jatkuvasti. Esimerkiksi Lontoon ruuhkamaksuista on julkaistu useita mielenkiintoisia tutkimuksia.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Sisältö