Otavamedia osti viestintäosaamista kahdella yrityskaupalla

Talous 13.4.2011 11:31

Otavamedia hankki keskiviikkona julkistetulla kaupalla viestintätoimisto Tietoputki Oy:n sekä sen yhteistyökumppanin DeCo Media Oy:n, joka toteuttaa elävän kuvan viestintä- ja markkinointiratkaisuja.

Yrityskauppa nostaa Otavamedian asiakaslehtiyksikön maan johtavaksi asiakasviestintäratkaisujen tarjoajaksi ja laajentaa yksikön osaamista digitaalisen viestinnän tarjoajana.

Otavamedian toimitusjohtajan Alexander Lindholmin mukaan yrityskaupoilla halutaan rakentaa vahvaa palvelukokonaisuutta, jotta yhtiön asiakkaat saavat painetun ja digitaalisen viestinnän palvelut strategiansa mukaan ja yhdestä osoitteesta.

”Videoiden ja muiden digitaalisten ratkaisujen merkitys on vahvassa kasvussa asiakasviestinnän elämyksellisen ja tarinallisen trendin myötä. Yrityskaupan johdosta pystymme jatkossa vahvistamaan asiakaslehtiyksikön ohella koko yhtiön digitaalisen viestinnän osaamista”, Lindholm sanoo.

Vuonna 1996 perustettu DeCo Media on Suomen johtavia videotuotantojen ja -palveluiden tarjoajia. Se tuottaa muun muassa yritysvideoita ja webcast-lähetyksiä sekä hoitaa niiden jakelua omalla jakelujärjestelmällään. Asiakaskunta koostuu kotimaan markkinoilla toimivista yrityksistä, kansainvälisistä pörssiyhtiöistä sekä julkisyhteisöistä.

Toimittajataustainen Tietoputki perustettiin vuonna 1985, ja sen hankinnalla halutaan vahvistaa Otavamedian osaamista asiakasviestinnässä. Asiakaslehtien lisäksi Tietoputki tarjoaa erilaisia viestintäpalveluja, kuten viestinnän suunnittelua ja mediasuhteiden hoitamista.

Tietoputken ja DeCo Median pääomistajan Heikki Peutereen mukaan yrityskaupan merkitys näkyy erityisesti kehitystyössä.

”Suuren mediatalon kanssa meillä on paremmat edellytykset vastata nopeasti muuttuvien markkinoiden haasteisiin ja lisätä panostuksia markkinointiin, asiakasratkaisuihin ja tuotekehitykseen”, Peutere sanoo.

Ostettavat yhtiöt työllistävät yhteensä 15 henkilöä, jotka sijoittuvat Otavamedian asiakaslehtiyksikköön. Yksikön muodostavat Kynämies Helsingissä ja Viestintätoimisto Sanakunta Turussa.

Yrityskaupalla ei ole henkilöstövaikutuksia.

Suomen Kuvalehti on osa Otavamedia-konsernia.