Nordea kompuroi verkkopankkinsa tunnistautumisessa – syksyllä kaikkien pankkien pitäisi pystyä parempaan

Paperiset tunnuslukulistat ovat jäämässä historiaan, mutta kukaan ei vielä tiedä, miten ne pitäisi korvata.
Talous 13.5.2019 12:20

Nordean verkkopankki ja tunnuslukukortti. © Emmi Korhonen / Lehtikuva

Kädessä voi olla uusi puhelin, mutta verkkopankkiin ei niin vain pääsekään. Ongelmana on tunnistautuminen. Asiakas ei voi tällä hetkellä ottaa Nordean verkkopankissa itsekseen käyttöön sovellusta, jota tarvitaan uudessa laitteessa tunnistautumiseen. Palvelu on ollut poissa käytöstä huhtikuun lopusta lähtien. Tilanne yritetään korjata Nordean tiedottaja Marko Mettenrannan mukaan toukokuun aikana.

Nordea on muita pankkeja rivakammin kannustanut asiakkaitaan vaihtamaan paperiset tunnuslukulistat kännykällä käytettävään tunnuslukusovellukseen. Syksyllä paperilistat ovat kaikille ongelma.

Euroopan unionin direktiivin mukaan pelkät paperiset tunnuslukulistat eivät ole riittävän turvallisia, vaan pankkien pitäisi käyttää kaksivaiheista tunnistautumista. Paperinen lista on liian helppo kopioitava. Muutos astuu voimaan 14. syyskuuta.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu