Nopeudenrajoitin kaikkiin autoihin?

Susan Heikkinen
Talous 30.10.2009 14:31
Ylinopeus Kuva Pekka Sakki / Lehtikuva.

Lokakuun alusta alkaen poliisi on puuttunut tieliikenteen ylinopeuksiin entistä tiukemmin. Silti jotakuinkin jokainen tielläliikkuja kohtaa edelleen ylinopeutta ajavia kanssakulkijoita.

Olisiko valvonnalle vaihtoehtoja? Miten suhtaudutte ajatukseen, että henkilöautoihin asennettaisiin nopeudenrajoittimet, liikennepsykologian professori Heikki Summala?

”Hyvin myönteisesti. Meillä on tieverkko, jota yhteiskunta ylläpitää. Nopeusrajoitusten merkityksestä turvallisuudelle on vahva näyttö, joten miksi me annamme autonkuljettajien rikkoa niitä? On yhteiskunnallinen sopimus, että niitä noudatetaan, mutta se ei näytä käyvän helpolla. Tarvitaan jokin järjestelmä, jolla saadaan ihmiset noudattamaan rajoituksia.”

Valvontakameroita Summala sanoo ”antiikkiseksi” keinoksi vähentää ylinopeuksia.

”On mahdollista rakentaa järjestelmä, jossa tiedetään koko ajan, missä ja millä nopeudella ihmiset kulkevat, mutta silloin yksilönsuoja voi olla uhattuna. Sen sijaan automaattinen nopeudenrajoitusjärjestelmä vain lukee gps:stä paikan, ehkä tienvarrelta lisätietoa, ja säätää maksiminopeutta sen mukaan.”

”Autoteollisuus ei ole innostunut”

Ruotsissa on testattu pitkään automaattista ISA-järjestelmää (intelligent speed adaptation), joka varoittaa kuljettajaa ylinopeudesta. Se määrittelee tien nopeusrajoituksen digitaalisista kartoista ja gps-paikantimesta. Sama ominaisuus on nykyään yleistynyt navigaattoreissa. Jo 1990-luvun alussa Lundissa rakennettiin myös auto, joka ei anna ajaa kovempaa kuin vallitseva nopeusrajoitus. Kun nopeusrajoitus ylittyy, kaasupoljin ikään kuin halvaantuu.

”Autoteollisuus ei ole innostunut rajoittimista, eivätkä oikeastaan maiden turvallisuusviranomaisetkaan”, Summala harmittelee. ”Ruotsissakaan ei ole vielä menty ehdottomaan järjestelmään, joka ei anna ajaa kovempaa kuin rajoituksen mukaan.”

Liikenneturvallisuuskeskustelulle on Summalan mielestä tyypillistä, että ihmiset eivät haluaisi luopua autoilun huvista, mukavuudesta ja vapaudesta. Siksi nopeusrajoittimien kokeilutkin ovat olleet sellaisia, että autot ovat vain ilmoittaneet ylinopeudesta kuljettajalle äänimerkillä tai täristävällä kaasupolkimella.

Summala kannattaisi ehdotonta, ylinopeudet estävää järjestelmää, sillä muuten rajoituksien ylittämiseen jää ”iso, ihmisen motiivien ja emootioiden mentävä aukko”.

”Liikenteen ilmapiiri muuttuisi täysin”

Miten liikenteen ilmapiiri muuttuisi, jos älykkäät nopeudenrajoittimet tulisivat pakollisiksi henkilöautoihin?

”Se muuttuisi tyystin. Totuttaisiin siihen, ettei yksinkertaisesti pääse rajoituksia kovempaa, vaikka olisi miten kiire. Liikenteessä ei olisi kilpailutilanteita – ne ovat yksi suuri vaaratekijä. Se vähentäisi turhia kaistanvaihtoja ja tasoittaisi liikennevirran nopeutta, joka on hurjan tärkeää sekä turvallisuuden että liikenteen sujuvuuden kannalta. Ja se valmistaisi meitä kehitykseen, jossa tulee yhä enemmän ikäkuljettajia tielle.”

Entä miten järjestelmä vaikuttaisi onnettomuustilastoihin?

”On esitetty arvioita, että liikennekuolemat vähenisivät parhaimmillaan 50-60 prosenttia, jos nopeudenrajoittimet ottaisivat huomioon myös sään ja ajokelin. Nykytekniikalla sää- ja kelitiedot saataisiinkin autoon. Mutta olisi tehtävä kunnollinen koe, jossa 100-200 kuljettajalla olisi muutaman vuoden ajan käytössään oikealla ISA:lla varustettu auto, jolla ei pysty ajamaan rajoituksia kovempaa”, Summala sanoo.

”Mutta vasta sitten muutos alkaisi todella toimia, kun suurin osa autoista on varustettu tällaisella järjestelmällä.”

Keskustelu

Eikö noihin voisi asentaa myös ajopiirturit (elektroniset), joista poliisi voisi tarkastaa ajokäyttäytymisen pitkälläkin aikajaksolla? Parempi olisi vielä jokin automaattinen auto, jota ei tarvitsisi ajaa, se ajaisi automaattisesti ja jos naapurin auto olisi kylmänä, niin oma auto voisi automaattisesti mennä naapuriin ja ehdottaa ruokakauppareissua jo lämpimällä autolla. Samoin kimppakyytien kanssa, auto voisi automaattisesti poimia matkan varrelta kaikki jotka tarvitsevat kyytiä. Jos ei itse tarvi ajaa, niin sitten voi ottaa ja ajaa baariin, heh

Jep jep. Ongelma teillä ei niinkään ole ylinopeutta ajavat autoilijat, vaan ne alinopeutta tai muuten vaan epätasaisesti ajavat urpot, jotka aiheuttavat otsasuonen tykytyksiä muille ajajille.

Onneksi Heikki vaan trollaa, aatelkaapa jos hän olisi ihan tosissaan.

Jos laitetaan nopeusrajoitin, niin laitetaan samaan aikaan miniminopeussäädin ja nopeudenvaihtelun esto-ohjain. Suurin osa ns. ”turhista ohituksista” siitä, että edelläoleva ajoneuvo ajaa selkeästi alle rajoitusten tai häiritsevän epätasaisesti. Jos ajoneuvo ei ohotustilanteessa kiihdy esimerkiksi yli 80km/h nopeuteen, ohituskolarit tulevat varmuudella muuttumaan luonteeltaan vakavammaksi kuin nykyisin.

Ymmärrän, että kaiiki eivät halua, osaa, viitsi tai jaksa ajaa sallittua ylintä nopeutta, mutta miksi siitä pitää rangaista kaikkia tielläliikkujia?

Itsellä aika tuore tilanne, jossa edellä ajava ajoi yli 10km matkan alle 60km/h 80km/h alueella, mutta kun aloitin ohituksen 80km/h nopeudella, ohitettava päätti nostaa nopeutensa 90km/h ohituksen aikana. Jos oma autoni olisi ollut tuossa tilanteessa ”rajoitettu”, niin olisin todennäköisesti päätynyt ruhjeeksi vastaantulevan rekan keulalle.

Järki mukaan tähänkin keskusteluun!

voiko enää naurettavampaa ehdotusta keksiä… kyllä ”psykologian professori” voisi ”kehittyneillä” aivonystyröillään kehittää joitain viisaampia ideoita… naurettavaa!

Oikein hyvä idea.Miks auton pitää kulkee 250 kun maksimi on 120?Toisaaltahan tää vois olla hyvä apu monelle pienipiliselle kun ei enään tarvii hommata velkarahalla kovaa rassia vaan vois hankkia auton johon oikeesti omat manit riittäis.

Mulla on vielä typerämpi idea: kaikille autoilijoille oma kaista!

Mitenhän saksalaiset suhtautusi kun moottoriteillä ei saisi ajaa enään kuin 200 km/tunnissa.

Olisi todella kiva tietää miten monta kuolemaan johtanutta onnettomuutta on suomessa tapahtunut, tilanteessa jossa henkilö on ajanut nopeusrajoituksen mukaan ja huomioinut kelin vaatiman nopeuden. Ja siitä huolimatta liian suuri nopeus on ollut onnettomuuteen johtanut syy.
En ole koskaa kuullutkaan moisesta, aina syynä on ylinopeus yleensä reilu, alkoholi tai yritetään ajaa todella huonolla kelillä nopeusrajoituksen mukaan.
Kannatan kuitenkin sellaisten autojen poistamista markkinoilta, joilla ei ole tarkoitustakaan ajaa nopeusrajoitusten mukaan.
Ajelkaa varovasti, tarkistakaa mittarin virhe, ajakaa hyvällä kelillä nopeusrajoituksen mukaan ja älkää hölmöilkö.

Miksi näitä kommentteja varten pitäisi rekisteröityä, päästäkseen lehteen? Mihin näitä rekistereitä käytetään? Onko minulla mahdollista tarkastaa minua koskevat tiedot? Miten? Asia ei koske vain SK:ä. Jokin aika sitten olisin halunnut kommentoida eräiden puolueiden poliittisia linjan vetoja, mutta minun olisi pitänyt rekisteröityä. Minkä hiton vuoksi? En halua rekisteröityä yhtään minnekään.

Poliisin ja liikenneministeriön määräyksillä itseään työllistävien byrokraattien logiikalla Suomesta loppuisivat liikenneturmat kokonaan, jos kaikki autot määrättäisiin ajamaan peruutusvaihteella.

Voitaisiinko kehittää myös kenkiin sellaiset hidastimet, ettei kukaan pääsisi kävelemään toisia nopeammin? Tämä vähentäisi kiirettä kun ihmiset tottuisivat siihen, ettei pääse nopeampaa vaikka kuinka haluaisi. Tämä vähentäisi ihmisten stressiä ja samalla vähenisi ihmisen turha päätäntävalta omista tekemisistään.

Tämmöiset tarpeettomat lisätekniikat kuten ajonopeuden rajoitin, alkolukot jne. ovat ylimääräinen vero autoilijoille, josta ei pääse kertamaksulla vaan on ikuinen huolto- ja korjauskohde. Sen lisäksi ne vähentävät oleellisesti auton toimintavarmuutta.