Muoviämpäri ja U2

Ilmaisuus on vahva houkutin.

Apple
Teksti
Jarmo Raivio
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Aloitetaan taas kysymyksellä: mitä yhteistä on rock-yhtye U2:n uudella levyllä, Googlella ja muoviämpärillä? Ei tarvitse kauaa jännittää, oikea vastaus on ilmaisen taika.

Ikääntyvä irlantilainen rock-ihme julkaisi uuden levynsä syyskuussa. Menetelmä oli mielenkiintoinen, levy jaettiin ilmaiseksi niille noin puolelle miljardille Applen tuotteiden käyttäjälle, joilla on puhelimessaan, tabletissaan tai tietokoneessaan yhtiön iTunes-ohjelma.

Ilmaisuuden voi varsin perustellusti sanoa jos ei nyt tuhonneen musiikkiteollisuuden niin ainakin muuttaneen alaa varsin perusteellisesti. Aluksi ilmaisuus oli luvatonta, se merkitsi lähinnä musiikin varastamista verkosta. Sittemmin Spotifyn kaltaiset netin musiikkipalvelut ovat painaneet yhden laulun hinnan joko nollaan tai ainakin lähelle sitä.

U2 on ollut jyrkkä musiikin ilmaisjakelun vastustaja joten yhtyeeltä oli varsin yllättävä liike antaa vuosia hiottu tuote ilmaiseksi ainakin useimmille asiasta kiinnostuneille. Ilmaisuus ei tosin tässä tapauksessa tarkoita, etteivätkö bändin jäsenet saisi maksua vaivoistaan. Apple maksoi levystä U2:lle salaisena pidetyn summan. Lisätienestejä on luvassa, jos yhtye lähtee maailmankiertueelle.