Mainostulojen hyytyminen kuritti Alma Mediaa

SK:n toimitus
Talous 29.4.2009 10:16

Mainostulojen supistuminen puolitti viestintäkonserni Alma Median tammi-maaliskuun tuloksen vuoden takaisesta.

Mediamainonnan raju vähentyminen ei ole yksin Alma Median ongelma. Alkuviikosta myös mediayhtiö Talentum raportoi omien mainostulojensa puolittumisesta.

Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne ei näe mainonnan synkissä näkymissä valoa. Telanteen mukaan mediamainonta on nyt laskenut huomattavasti enemmän kuin 1990-luvun lamavuosina. Tammi-helmikuussa mainoseurojen supistumista kuvasivat kaksinumeroiset prosenttiluvut.

Pahiten mainostulojen hiipuminen on koetellut Alma Median julkaisemia sanomalehtiä Aamulehteä ja Satakunnan Kansaa sekä Kauppalehteä. Kaikkiaan Alman lehdistöön kuuluu 35 sanomalehteä.

Konsernin iltapäivälehti on Iltalehti, jonka levikki on supistunut alkuvuonna kymmenisen prosenttia. Keskiviikkoisen osavuosikatsauksen mukaan Iltalehden verkkolehden mediamyynti osoitti reipasta kasvua, mutta se ei pystynyt korvaamaan painetun lehden menetyksiä.

Lähde STT

Keskustelu

Ikävä tämä mediakonsernien tilanne. Verkosta on paljon hankalampi saada mainosrahoja kuin perinteisestä sanomalehti-ilmoittelusta. Toivottavasti Suomelle ei käy kuten Virolle, jossa lehtikuolemia tulee ennennäkemätöntä vauhtia…

Ehkä mainostajat ja mediakonsernit voisivat kehittää uusia palveluita ja esimerkiksi mainonnasta, kuten viestinnästä ja viihteestä voitaisiin tehdä ihmisille mieluisaa siten, että ihanteena ei olisi pelkästään pinnallisuus, eikä kaikkien ihmisten tarvitse olla yhdenmukaisia. Esimerkiksi terveys ja hyvinvointi, arvorikkaus ja moniarvoisuus- ja kulttuurisuus, kuten ihmisten humaani heterogeenisuus voitaisiin mieltää mielekkäiksi asioiksi. Sekä ihmisten henkinen ja fyysinen hyvinvointi pelkän materian sijaan.

Mielekästä olisi mielestäni ihmisten, lasten, nuorten, aikuisten ja vanhusten itsetunnon ja hyvinvoinnin vahvistaminen viestinnässä. Ja että ihmisille annettaisiin viesti, että on mielekästä hyväksyä itsensä omana ihanana itsenään. Ei tarvitse olla kuten muutamat mainoksissa esiintyvät kauniit ihmiset, joiden valokuvia on usein vielä retusoitu.

Myönteisiä kulttuurisen identiteetin rakennuspalikoita on mielekästä olla kaikille erilaisille ihmisille. Ehkä oheinen puhuttelisi ihmisiä enemmän kuin pinnallisuus. Kaikki ihmiset ovat enemmistöjä ja vähemmistöjä erilaisissa asioissa eikä ole mielekästä, että viestinnässä, esimerkiksi mainonnassa ja viihteessä mielekkäänä ihmisenä pidetään muutamia stereotypioita.

Esimerkiksi esteettisyys voi olla mielekäs arvo, mutta ei humaani esteettisyys ole vain pinnallista kauneusihannetta, jossa mainoksissa ihmiset eivät edusta normaalia ihanaa, kaunista moniarvoista ihmisyyttä vaan edustavaksi mielletään hyvin yksipuolinen nais- ja miesihanne.
Rypyt esimerkiksi ovat usein erittäin kauniita ja vahvistavat ihmisen persoonaa.

Kaikki ihmiset, yritykset, organisaatiot ja viestintävälineet joutuvat sopeutumaan Internetin vaikutukseen. Mediakonserneilla ja mainostajilla ei ole vuorovaikutteisessa yhteiskunnassa niin paljon vaikutusvaltaa, kun tietoa on paljon erilaisista näkökulmista ja esimerkiksi tiedonvälityksessä ihmiset voivat itse olla Interaktiivisia passiivisen television sekä sanomalehtien sijaan ja hankkia tietoa useista eri näkökulmista ja palveluista, joissa ihmisyys on monipuolista.

Ehkä ihmisten mielestä on mielekkäämpää, että viestinnässä on sisältöä ja moniarvoisuutta pinnallisuuden ja yksipuolisuuden vastapainona. Oheinen voisi olla mielekästä mieltää myös mediakonserneissa ja mainonnassa, kuten se että ihmiset tekevät paljon myös arvovalintoja. Oheinen, kuten tiedon monipuolisuus vahvistuvat moniarvoisessa yhteiskunnassa.