Mainostulojen hyytyminen kuritti Alma Mediaa

Alma Media
Teksti
SK:n toimitus
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Mainostulojen supistuminen puolitti viestintäkonserni Alma Median tammi-maaliskuun tuloksen vuoden takaisesta.

Mediamainonnan raju vähentyminen ei ole yksin Alma Median ongelma. Alkuviikosta myös mediayhtiö Talentum raportoi omien mainostulojensa puolittumisesta.

Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne ei näe mainonnan synkissä näkymissä valoa. Telanteen mukaan mediamainonta on nyt laskenut huomattavasti enemmän kuin 1990-luvun lamavuosina. Tammi-helmikuussa mainoseurojen supistumista kuvasivat kaksinumeroiset prosenttiluvut.

Pahiten mainostulojen hiipuminen on koetellut Alma Median julkaisemia sanomalehtiä Aamulehteä ja Satakunnan Kansaa sekä Kauppalehteä. Kaikkiaan Alman lehdistöön kuuluu 35 sanomalehteä.

Konsernin iltapäivälehti on Iltalehti, jonka levikki on supistunut alkuvuonna kymmenisen prosenttia. Keskiviikkoisen osavuosikatsauksen mukaan Iltalehden verkkolehden mediamyynti osoitti reipasta kasvua, mutta se ei pystynyt korvaamaan painetun lehden menetyksiä.

Lähde STT