Kallis käy kaupaksi
Luksusliikkeissä yllätyttiin koronan vaikutuksista liiketoimintaan. Aina on asiakaskuntaa, jonka ostovoima ei suhdannevaihteluissa heikkene, sanoo yrittäjä Jarmo Pouttu.

Siinä niitä nyt on. Muotiväen keskuudessa jo käsitteeksi muodostuneet Guccin tohvelit on vuorattu kantapään kiertävällä karvareunuksella. Linnojen kylmillä kivilattioilla tepsutteluun soveltuvat sisäkengät maksavat helsinkiläisessä Luxbag-liikkeessä 850 euroa.
Ylellisiä tuotteita Pohjois-Esplanadilla myyvä Luxbag on tehnyt syksyllä myyntiennätyksiä. Hyvä veto on yllättänyt myös toimitusjohtaja Jarmo Poutun.
Maalis–toukokuussa 2020 epidemian ensimmäisen aallon aikaan kauppa oli pääosin suljettu. Ostoksille pääsi varaamalla ajan.
”Kun avasimme ovet kunnolla jälleen kesäkuussa, huomasimme nopeasti, että asiakaskunnallamme oli patoutunut ostotarve ja -halu”, Pouttu sanoo.
Esplanadilla turisteilla on iso merkitys luksusliikkeiden asiakaskunnassa. Matkailun rajoitteet näkyivät myös suomalaisasiakkaiden käyttäytymisessä. Koska maailmalle ei päässyt, käännyttiin kotimaisten liikkeiden puoleen.
Lomaosakekauppias jätti entisen ja myöntää nyt: ”Osa syytöksistä pitää paikkansa”
Mystisyys ympäröi Amazonin maailmanvalloitusta: Kohta verkkokauppajätti voi myllätä kaupan alan Suomessakin
Suomeen tulossa ennennäkemätön konkurssivyöry – Stockmannin alle jäänyt hansikasvalmistaja pelastui lahtelaissijoittajien avulla