Kallis käy kaupaksi

Luksusliikkeissä yllätyttiin koronan vaikutuksista liiketoimintaan. Aina on asiakaskuntaa, jonka ostovoima ei suhdannevaihteluissa heikkene, sanoo yrittäjä Jarmo Pouttu.

talous 11.12.2020 06:00
Markus Ånäs
Gucci esitteli Princetown-tossut mallistossaan vuonna 2015.
Gucci esitteli Princetown-tossut mallistossaan vuonna 2015. © KUVAKAAPPAUS, GUCCI

Siinä niitä nyt on. Muotiväen keskuudessa jo käsitteeksi muodostuneet Guccin tohvelit on vuorattu kantapään kiertävällä karvareunuksella. Linnojen kylmillä kivilattioilla tepsutteluun soveltuvat sisäkengät maksavat helsinkiläisessä Luxbag-liikkeessä 850 euroa.

Ylellisiä tuotteita Pohjois-Esplanadilla myyvä Luxbag on tehnyt syksyllä myyntiennätyksiä. Hyvä veto on yllättänyt myös toimitusjohtaja Jarmo Poutun.

Maalis–toukokuussa 2020 epidemian ensimmäisen aallon aikaan kauppa oli pääosin suljettu. Ostoksille pääsi varaamalla ajan.

”Kun avasimme ovet kunnolla jälleen kesäkuussa, huomasimme nopeasti, että asiakaskunnallamme oli patoutunut ostotarve ja -halu”, Pouttu sanoo.

Esplanadilla turisteilla on iso merkitys luksusliikkeiden asiakaskunnassa. Matkailun rajoitteet näkyivät myös suomalaisasiakkaiden käyttäytymisessä. Koska maailmalle ei päässyt, käännyttiin kotimaisten liikkeiden puoleen.

Sisältö